Una exposició d’art digital a Sant Pau i una gran instal·lació participativa de Refik Anadol i Maurice Benayoun a l’espai públic, entre les noves incorporacions de l’ISEA2022 Barcelona

Una exposició d’art digital a Sant Pau i una gran instal·lació participativa de Refik Anadol i Maurice Benayoun a l’espai públic, entre les noves incorporacions de l’ISEA2022 BarcelonaImpulsada per la UOC, la 27a edició del Simposi Internacional d’Art Electrònic té com a tret distintiu l’extensió del programa a la comunitat local a través d’una cinquantena d’activitats a Barcelona i el territori català 

Un espectacle de drons a la platja del Somorrostro serà la cloenda de l’esdeveniment 

L’ISEA2022 Barcelona, la 27a edició del Simposi Internacional d’Art Electrònic, completa el seu programa amb la incorporació del Recinte del Modernista de Sant Pau com a espai expositiu amb una mostra internacional d’art digital que inclou obres de Thierry FournierMonika Fleischmann i Wolfgang Strauss i un mapping que retrà homenatge al Québec, impulsor de l’anterior edició del simposi. L’aterratge a Barcelona de DïaloG, la instal·lació participativa de grans dimensions de Refik Anadol i Maurice Benayoun, completa una edició del simposi que es caracteritza per obrir el programa a la ciutadania. 

Un arrelament amb la comunitat local que es tradueix en una cinquantena d’activitats programades conjuntament amb equipaments d’arts visuals, escoles de disseny, museus, centres d’art, instituts de secundària o entitats de l’àmbit científic i tecnològic. Com a clausura, la nit del 15 de juny, a partir de les 22:30h, l’ISEA2022 Barcelona oferirà un espectacle de drons obert a tot el públic a la Platja del Somorrostro a càrrec de Flock Drone Art Barcelona.

Combinant tecnologia, llums i música electrònica, un conjunt de drons sincronitzats oferirà per primera vegada a la ciutat de Barcelona un espectacle aeri de formes i figures singulars. Impulsat per la UOC en col·laboració amb el CCCB, Santa Mònica, el MACBA, la NewArtFoundation, el nou hub d’art, ciència i tecnologia Hac Te, l’Ajuntament de Barcelona —per mitjà de Barcelona Ciència i Universitats i l’Institut de Cultura —, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l’Institut Ramon Llull, l’ISEA20222 Barcelona combina la recerca amb l’expressió artística i inclou taules rodones, tallers, performances o exposicions obertes a la ciutadania. El gruix del programa tindrà lloc del 10 al 16 de juny, tot i que algunes activitats s’estendran en el temps.

L’ISEA és un dels esdeveniments anuals més consolidats en l’àmbit internacional, constituït com a punt de trobada per explorar la intersecció entre l’art, el disseny, la ciència, la tecnologia i la societat. Després de més de deu anys sense aterrar a Europa, Barcelona acull aquest estiu una nova edició reforçant el lideratge de la ciutat en la recerca, la producció científica i la creativitat artística i cultural. 

El Simposi citarà a la comunitat d’experts en art, ciència i tecnologia alhora que farà accessibles les propostes a la ciutadania

L’ISEA2022 Barcelona convida a contribuir al creixent debat sobre el nostre món de “Possibles”, tema central del Simposi, a través de múltiples formats que inclouen 140 presentacions d’experts, 45 presentacions institucionals, 40 xerrades d’artistes, 23 screenings, 18 pòsters i demos, 16 taules rodones, 13 tallers i 13 performances, tots ells provinents de la convocatòria oberta llançada fa més d’un any on es van presentar 1.100 propostes. A aquests formats cal sumar les més de 80 obres que configuren el projecte expositiu de l’ISEA2022 Barcelona. El CCCB i el MACBA seran el principal punt de trobada per una comunitat internacional d’experts en art, ciència i tecnologia que es citarà per a abordar temàtiques d’actualitat com la capacitat creativa de la intel·ligència artificial, les possibilitats de les experiències immersives, l’imaginari de les biotecnologies en les arts, els reptes al voltant del canvi climàtic o les noves formes d’encarar l’educació, així com el nostre llegat cultural. 

Entre els plats forts del programa obert a la ciutadania destaca l’aterratge de DïaloG a la plaça de Joan Coromines de l’11 al 18 de juny. Aquesta gran instal·lació interactiva de Refik Anadol i Maurice Benayoun, sorgida del projecte europeu MindSpaces de S+T+Arts, explora els temes de l’alteritat, l’estranyesa i la immigració de manera performativa. L’obra presenta dues peces, que són alhora obres d’art i aliens, enfrontades a un nou entorn al qual no pertanyen. Hauran d’adaptar el seu llenguatge, construir coneixements comuns i integrar tots els nous artefactes i fenòmens naturals que ara constitueixen el seu entorn, incloent-hi el públic. DïaloG reflexiona sobre la dificultat de construir una comprensió mútua més enllà de les diferències socials i culturals i intenta plasmar l’emergència de l’obra d’art com a subjecte, no només capaç d’aprendre del seu entorn, sinó també de dialogar amb el seu públic. 

Ampliant el programa obert al públic, l’11 i 12 de juny el CCCB i el CERC acolliran tallers on, a través del codi i el programari, els participants podran experimentar amb les sinergies entre fenòmens naturals, el propi cos i la tecnologia, o crear experiències immersives. El 13, 14 i 15 de juny al vespre serà el torn de les performances al CCCB, amb propostes musicals i audiovisuals de live coding o a partir d’algorismes d’intel·ligència artificial. En paral·lel, el 10 i l’11 de juny, el MACBA, en el marc del projecte Arxius possibles, acollirà un dels esdeveniments més destacats de l’ISEA2022 Barcelona, el Second Summit on New Media Art Archiving. Aquesta cimera internacional sobre arxius servirà com a incubadora d’idees innovadores, tècniques de producció i desenvolupament d’infraestructures, així com per ajudar a connectar persones amb idees afins en un esforç per crear un enfocament unificat per donar resposta al complex problema de preservar la història de l’art dels nous mitjans. 

A més, durant tot el simposi, la sala d’exposicions del Convent dels Àngels serà la seu de Transferències (Xarxes de coneixement i activitats públiques), un espai on tindran lloc sessions de treball i presentacions de projectes, obert a iniciatives ciutadanes com els Arxius Oberts de Cultura Viva (Ajuntament de Barcelona) i amb una especial atenció als projectes de memòria (oral, audiovisual, etc.) del barri del Raval. Acollirà també, de la mà de l’ISEA2022 Barcelona, més d’una trentena de xerrades d’artistes internacionals, un taller interactiu que convida a jugar en un espai tecnològic, una performance on els objectes domèstics es converteixen en instruments musicals i una taula rodona on s’abordaran maneres innovadores en què els museus poden convertir-se en espais col·laboratius. 

A aquest programa provinent de la convocatòria oberta s’hi suma el Canòdrom, que el 16 de juny acollirà taules rodones amb experts internacionals en què s’abordaran temàtiques com les criptomonedes i les arts digitals o l’enfocament STEAM en l’educació superior. 

El Recinte Modernista de Sant Pau es suma al projecte expositiu de l’ISEA2022 Barcelona, que aplega un total de més de 80 obres d’art digital
L
’ISEA2022 Barcelona reuneix una esplèndida i extensa mostra de peces que treballen l’encreuament entre art, ciència i tecnologia, amb més de 80 obres com ara instal·lacions immersives, obres interactives i en línia, art sonor, animacions, un mapping i un espectacle de drons. En aquesta mostra dialoguen obres d’autors internacionals amb una vintena d’artistes catalans i s’intercalen peces provinents de la convocatòria oberta amb altres col·leccions d’art digital. A les exposicions anteriorment anunciades a Santa Mònica, La Capella i Cal Massó, s’hi suma una quarta al Recinte modernista de Sant Pau. El Modernisme és un moviment transversal de ressò internacional que s’ha distingit per integrar tota classe de creadors i oficis per tal de fer realitat les seves propostes, desafiant els límits dels possibles. Agafant aquest llegat interdisciplinar i experimental i transportant-lo als codis del segle XXI, l’art digital reflecteix aquest mateix esperit, tot unint artistes, científics i tecnòlegs per a construir nous mons possibles. 

Unint aquests dos conceptes, del 9 al 30 de juny, Sant Pau acollirà l’exposició Possibles, on s’hi mostraran cinc destacades obres provinents de la convocatòria de l’ISEA2022 Barcelona. Entre aquestes, hi destaquen Sightseeing, la càmera de CCTV de Thierry Fournier que reflexiona en veu alta sobre el seu esgotament; Liquid Views, un mirall digital creat pels pioners Monika Fleischmann i Wolfgang Strausson que permetrà al públic viure una experiència narcisista envoltat d’onades; i Quantum Caos set, obra experimental de Paul Thomas que explora la creació d’una expressió visual i audible del caos quàntic. Completaran la mostra Particle, d’Alex Posada (projecte guanyador d’una de les beques ISEA2022 Barcelona) i una vintena d’obres d’art digital de la NewArtFoundation, entre les quals noves incoporacions de destacats autors internacionals com Marnix de Nijs, Chico MacMurtrie-ARW, Weidi Zhang, i insígnies de la col·lecció com M3X3 d’Analivia Cordeiro i The Endless Sandwhich de Peter Weibel

Juntament amb aquesta exposició, els dies 14, 15 i 16 de juny Sant Pau acollirà el mapping Cité Mémoire a càrrec dels artistes Michel Lemieux i Victor Pilon en col·laboració amb Michel Marc Bouchard. Aquesta projecció ret homenatge al Québec, convidat d’honor de l’ISEA2022 Barcelona, ja que l’edició anterior, l’ISEA2020 Montreal, va haver de celebrar-se íntegrament online. 

El centre d’arts Santa Mònica acollirà l’exposició principal de l’ISEA2022 Barcelona, que s’inaugurarà el proper 9 de juny a les 19h i estarà oberta al públic fins al 21 d’agost. Sota el títol La irrupció, la mostra, curada per Marta Gracia, Jara Rocha i Enric Puig Punyet, exhibirà 32 propostes artístiques -23 peces provinents de la convocatòria pública de l’ISEA2022 Barcelona i seleccionades conjuntament amb el Santa Mònica, 2 peces cedides per la NewArtFoundation i 7 propostes originals d’itineraris-. La irrupció presentarà propostes d’artistes internacionals i locals de referència com Robertina Šebjanič, Lauren Lee McCarthy, Eric Berger, Joan Soler-Adillon o Andy Gracie. Un conjunt de peces i projectes que indaguen, des de diferents posicions, en la crisi ecològica, climàtica i social que ens travessa.

Al seu torn, La Capella acollirà una exposició en què s’establirà un diàleg entre peces de cinc creadors locals (Josep Manuel Berenguer, Anna Carreras, Mónica Rikic, Roc Parés i Yolanda Uriz), provinents de la convocatòria de l’ISEA2022 Barcelona, i obres d’artistes de Barcelona Producció (Anna Pascó, Ariadna Parreu, Mario Santamaría i Estampa). La mostra encreua uns continguts derivats dels dos eixos principals del centre. D’una banda, reuneix una sèrie d’artistes significatius dins les pràctiques artístiques emergents; de l’altra, afavoreix un intens intercanvi generacional en el context barceloní. El que és possible i el que no suposa, a més, una posada en crisi de les possibilitats que ens ofereixen els avenços tecnològics. Tant l’exposició de Santa Mònica com la de La Capella es presentaran en roda de premsa conjunta el dia 9 de juny, a partir de les 11h, amb la presència dels comissaris i artistes. 

Juntament amb aquestes tres mostres a Barcelona, el projecte expositiu s’estendrà també a Reus. La Beep Collection torna a la seva ciutat d’origen amb una nova proposta expositiva comissariada per Roberta Bosco i Stefano Caldana, Orígens, que desplegarà en el Centre d’Art Cal Massó, una ambiciosa selecció de projectes nous i obres fundacionals de l’art electrònic internacional. Després de la inauguració de la mostra (demà 26 de maig a les 19h), l’artista Alba G. Corral presentarà un mapping a la façana de la modernista Casa Navás.

Més de 50 activitats integren la comunitat local al programa

Aquesta 27a edició de l’ISEA es caracteritza per una implicació de la comunitat local en el programa sense precedents. Per a fer possible aquesta extensió i arrelament, el nou hub d’Art, Ciència i Tecnologia de Barcelona, Hac Te, ha creat connexions entre una cinquantena d’entitats de Barcelona i Catalunya, tant fomentant les sinergies entre equipaments de diferents àmbits com alineant la programació d’aquests amb propostes provinents de la convocatòria oberta de l’ISEA2022 Barcelona. 

El resultat són exposicions, tallers, projectes a l’aire lliure, visites guiades, taules rodones, xerrades d’artistes i iniciatives escolars que s’articulen a través de quatre àmbits: l’artístic, el museístic i arxivístic, el científic i l’educatiu i que s’estenen per tota Catalunya. Amb aquest desplegament, Hac Te pretén recollir el llegat de l’ISEA2022 Barcelona i continuar els vincles iniciats a través del simposi, explorant llenguatges i estructures comuns i potenciant l’esperit transdisciplinar del projecte. 

Graner -centre de creació de dansa i arts vives-, al Second Summit on New Media Art Archiving, on compartiran experiències, idees i tècniques respecte als nous arxius amb altres entitats i professionals internacionals. També s’incorpora a aquesta branca la Xarxa de Biblioteques amb dues exposicions itinerants sobre l’ètica de les màquines i sobre ciència-ficció i un cicle de conferències amb experts via Instagram. 

En l’àmbit artístic, destaca l’aliança amb el Sónar, amb qui es presenta programació conjunta. En el marc d’aquesta, l’ISEA2022 Barcelona col·labora en el SónarÀgora, espai de formació i debat del Sónar+D per artistes i professionals, mentre que el Sónar co-presenta tres sèries de screenings sobre temàtiques com el gènere, l’entorn ambiental, els drets humans o les relacions humans-màquines. Aquesta col·laboració pretén reforçar les sinergies entre la comunitat acadèmica i centrada en la investigació amb els artistes i el seu públic. 

En aquest àmbit també cal esmentar la programació amb ESPRONCEDA – Institute of Art & Culture, que del 10 al 18 de juny organitza una exposició amb instal·lacions d’art digital i tallers en col·laboració amb artistes i entitats nacionals i internacionals com Solimán López. El 10 de juny, Casa Amèrica acull Tortuous Drift, performance de Karla Brunet amb imatges en moviment i sons gravats en llocs seleccionats de la Mediterrània que recreen una deriva al mar. Continuant amb l’àmbit científic, aquest posa l’èmfasi en els diàlegs entre artistes i científics, així com en persones de perfil híbrid, alhora que obre els processos de recerca a través de projectes de ciència ciutadana. N’és un exemple el cicle de xerrades, tallers i presentacions que es durà a terme als Jardins de la Fundació Muñoz Ramonet. Així com la programació dels diàlegs d’estiu que posaran en contacte els artistes escènics presents al festival ZIP del TNC amb professionals de la recerca i la divulgació científica. 

Una altra activitat singular és el concert Sons en causa de l’Orquestra del Caos al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB), que es podrà escoltar el 15 de juny. Es tracta d’un projecte que registra el patrimoni sonor d’alguns contexts culturals llatinoamericans amb peces escollides per una intel·ligència artificial i, a partir d’aquestes, proposa una instal·lació multifocal de vuit altaveus. Juntament amb la visita a la instal·lació, s’oferirà una sessió divulgativa per a escoles. També cal destacar la participació del BIST a través la dinamització de dues de les obres exposades a Sant Pau per part de dos dels seus centres: l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) i l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC). 

Finalment, en l’àmbit educatiu, el 10 de juny EINA es suma al programa amb el taller provinent de la convocatòria oberta de l’ISEA2022 Barcelona, Texture Beyond Type de Giorgia Scavo i Angelo Stitz, que convida als participants a utilitzar un editor de text com a eina per crear textures visuals a partir de símbols tipogràfics. També acollirà la instal·lació de Birding the Future, de Krista Caballero i Frank Ekeberg, on el cant dels ocells advertirà al públic del canvi ambiental. EINA s’afegeix així a les escoles de disseny de Barcelona que col·laboren amb l’ISEA2022 Barcelona: La Llotja, IED i ESDi. Aquestes confirmacions es sumen a les anunciades a principis d’abril i que inclouen col·laboracions amb entitats com el Cosmocaixa, la Sala Beckett, el Mercat de les Flors o el FAD (Foment de les Arts i el Disseny). 

Noves propostes al territori català

L’ISEA2022 Barcelona pretén estendre a tot el territori l’esdeveniment amb la voluntat de possibilitar l’accés a propostes d’art i cultura digital arreu del país. Concretament, a les activitats ja anunciades al Bòlit (Girona) i al Mèdol (Tarragona) i a l’exposició de Cal Massó (Reus), s’hi sumen noves propostes a sis ciutats de Catalunya. La primera cita serà el 31 de maig a l’ACVic (Vic), on l’artista digital Anna Carreras oferirà una xerrada sobre art generatiu i interactiu i els processos de treball d’aquestes disciplines. 

En el marc d’aquesta extensió del programa hi tindran un pes destacat les perfomances d’artistes nacionals i internacionals. El 4 de juny Lo Pati (Terres de l’Ebre) presentarà Òrbita 3, de Núria Nia & Citlali Hernández, fruit de la barreja de llenguatges de les arts en viu, el live cinema i les eines de livestream. El 10 de juny, M|A|C Mataró Art Contemporani (Mataró) acollirà The Pregnancy Sense. Concert d’una família cyborg, de Moon Ribas i Quim Girón, on el públic podrà escoltar els batecs del cor de l’embrió a través dels cossos dels artistes. I l’11 de juny serà el torn del KONVENT (Berga) amb We Move Together or Not At All de Sasha Kleinplatz, una instal·lació coreogràfica amb forma d’hivernacle ple de plantes amb una ballarina movent-se al centre que crearà partitures d’actuació destinades a augmentar la temperatura, la humitat, l’olor i els bacteris. 

En paral·lel, l’11 i 12 de juny PLANTA (Balaguer) acollirà la instal·lació ‘CALL OUT’, d’Abel Korinsky i Orhan Kavrakogl, recentment guardonada amb la beca ISEA2022 Barcelona concedida per la Fundació Sorigué, i que convida a reflexionar sobre els esforços per reclamar l’espai com a propietat privada. El dia 16 de juny, el Tecla Sala (L’Hospitalet de Llobregat) oferirà una visita guiada a quatre mans per l’exposició Els migdies d’Afeli, on l’artista presentarà la mostra acompanyat d’un científic. Ja a l’octubre, La Panera (Lleida) proposa una exploració col·lectiva amb Internet Tour, de Mario Santamaría, que ens convida a conèixer la infraestructura física d’Internet, tot visitant els llocs pels quals circulen els nostres emails, likes, comentaris… 

Programa complet d’ISEA2022 Barcelona

Registre al Simposi ISEA2022 Barcelona