L’Alternativa dóna a conèixer la seva secció oficial a competició i estrenarà a Catalunya la nova pel·lícula de José Luis Guerín La Academia de las Musas (del 16 al 22 de novembre)


L’Alternativa dóna a conèixer la seva secció oficial a competició i estrenarà a Catalunya la nova pel·lícula de José Luis Guerín La Academia de las Musas

20151007112233142_300_200_1_0

 

 

 

 

 

 

 

La selecció oficial (a competició) d’aquest any de l’Alternativa la conformaran 10 llargmetratges i 22 curtmetratges. Es podrà veure una cuidada selecció de produccions de cinema independent realitzat en els últims dos anys a nivell internacional

Dins la programació d’aquest any, el festival dedicarà un monogràfic al reconegut autor Hubert Sauper, que vindrà a Barcelona a presentar els seus films i a impartir una masterclass sobre el seu mètode de treball. L’Alternativa també farà una retrospectiva de l’obra de Lucrecia Martel

Un altre dels plats forts d’aquest any serà l’estrena a Catalunya de l’última pel·lícula de José Luis Guerín, La Academia de las Musas, que es podrà veure en una sessió especial de cloenda el diumenge 22 de novembre a la Filmoteca de Catalunya

En les properes setmanes donarem a conèixer la resta de programació i a partir del 19 d’octubre disposarem d’imatges dels films per a televisió

El Festival de Cinema Independent de Barcelona, l’Alternativa, arriba aquest any a la seva 22a edició. 22 anys fent visible el que està amagat, oferint al públic i als professionals una oportunitat única de conèixer i gaudir de projeccions i activitats que defensen la diversitat, la creativitat, la llibertat, el compromís i la reflexió.

Entre tota la seva programació, l’Alternativa compta amb dues seccions competitives: Llargmetratges i Curtmetratges, que apropen a les pantalles de Barcelona una àmplia i estimulant selecció de cinema contemporani internacional i permet descobrir tant a directors emergents, com l’obra poc extesa d’autors més establerts.

Secció oficial a competició

Un total de 10 llargmetratges conformen la selecció oficial d’aquest any:

Counting (Estats Units, 2015) del reconegut director Jem Cohen, un film que ha passat pels principals festivals del món i on Cohen fusiona simfonia urbana, diari filmat i assaig personal/polític per a crear un viscut retrat de la vida contemporània.

Le récit de mon père (La història del meu pare) (Bèlgica, 2014), de Philippe Van Cutsem, un film creat íntegrament amb imatges de Super 8 gravades pel pare del director als anys setanta i vuitanta, quan va capturar els moments de felicitat quotidiana que hi ha a la majoria de gravacions familiars.

Mauro (Argentina, 2014), òpera prima de Hernán Rosselli, un film que ha viatjat pels principals festivals del món i va obtenir el Premi del Jurat del festival BAFICI. Una pel·lícula que narra, d’una manera íntima i senzilla la vida d’un “passador” que compra coses per passar bitllets falsos.

Stranded in Canton (Encallat a Canton) (Suècia, 2014), del director Måns Månsson. Un film que, a través d’una curiosa història, combina a la perfecció ficció, tragicomèdia i absurditat existencial per explorar la nova relació entre la Xina i Àfrica. El film ha passat pel Tribeca Film Festival i el CPH:DOK.

O Futebol (Espanya, 2015) de Sergio Oksman va ser l’únic film espanyol a la competició internacional del Festival de Locarno d’aquest any. Explica la història del propi Sergio, que no ha vist al seu pare en més de 20 anys i torna a casa pel Mundial del 2014 esperant poder veure tots els partits junts, però a mesura que passen els dies es dóna compte que la trobada no serà tan perfecta.

Rabo de Peixe (Cua de peix) (Portugal, 2015) de Joaquim Pinto i Nuno Leonel ha sigut seleccionat per festivals com la Berlinale o Cinéma du Réel. És un film que denuncia la sobrepesca de la indústria internacional a través de Pedro i el seus companys, un petit grup de pescadors de les illes Azores.

Stand By for Tape Back-Up (Regne Unit, 2015) de Ross Sutherland és un àlbum de retalls on el propi Sutherland recopila fragments audiovisuals que havia vist juntament amb el seu avi, recentment desaparegut. És una història personal que tracta les grans preguntes de la vida i una meditació sobre la influència i l’herència dels mitjans. El film ha recorregut festivals como Hot Docs o el Edinburgh International Film Festival

The Sky Trembles and the Earth Is Afraid and the Two Eyes Are Not Brothers (Regne Unit), 2015) de Ben Rivers, el nou film del prolífic cineasta britànic, rodat en 16mm cinemascope, que es mou entre el documental, la ficció i la faula i té com a protagonista el cineasta espanyol Oliver Laxe, qui roda el seu nou film al Marroc. Arriba a Barcelona després d’un l’èxit obtingut pel seu pas per festivals com Locarno, Toronto i Vancouver.

Une jeunesse allemande (Una joventut alemanya) (França/Suïssa/Alemanya, 2015), de Jean-Gabriel Périot, un film que narra la història de la Fracció del l’Exèrcit Vermell realitzat únicament de material de l’època, on es veu la transformació gradual de la RAF. Un moment i un moviment que encara ressona a la societat actual. Va ser estrenat a l’última Berlinale i premiat a BAFICI.

The Iron Ministry (El ministeri del ferro) (Estats Units, 2014) de John Paul Sniadecki, un film rodat durant més de tres anys a les vies del tren de la Xina on el seu director rastreja l’immens interior d’un país en moviment constant, capturant les emocions i les ànsies de transformació social i tecnològica, movent relacions i trobades incòmodes. El film ve avalat pel seu pas per festivals com Locarno, FIC Valdivia i la Viennale.

22 curtmetratges a competició que mostren la diversitat creativa del cinema independent actual

Un total de 22 curtmetratges repartits en tres programes diferents participaran a la secció competitiva del festival. Curtmetratges vinguts de tots els racons del món que mostren la gran diversitat i talent del cinema independent més emergent. Podrem veure en l’Alternativa: Las Luces (Argentina, 2014) de Manuel Abramovich i Juan Renau, La Fièvre (França, 2014) de Safia Benhaim, Dark Mixer (Japó, 2014) de Hirotoshi Iwasaki, Sin Dios ni Santa María (Espanya, 2015) d’Helena Girón i Samuel M. Delgado, The Women and Earth Series (Regne Unit, 2015) de Rosanna Wan, Ok Good (Rússia, 2015) d’Aleksandra Kulak, Yuliya Kurmangalin i Anna Kornienko, The Art of Flying (Holanda, 2015) de Jan van IJken, Pedro M (Espanya, 2015) d’Andreas Fontana, The Reflection of Power (França, 2015) de Mihai Grécu, Tres corderos (Espanya, 2015) de David Pantaleón, Aula de Condução (Portugal, 2015) d’André Santos i Marco Leão, Ideal Match (Xina/França, 2015) de Cheng Xiaoxing, Quimtai (Colòmbia/Alemanya, 2015) de Camilo Colmenares, Shipwreck (Holanda, 2014) de Morgan Knibbe, Sites (Alemanya, 2015) de Volker Schreiner, Eco (Espanya, 2015) de Xacio Baño, Immer Müder (Alemanya, 2014) de Jochen Kuhn, They Call Us the Enemy (Holanda, 2015) de Pim Zwier; Faim (França, 2015) de Tommaso Donati, Vole, Vole Tristesse (Canadà, 2015) de Miryam Charles, Falling (Estats Units, 2015) de Robert Todd i Seven Times a Day We Bemoan Our Lot and at Night We Get Up to Avoid Dreaming (Alemanya, 2014) de Susann Maria Hempel

La Academia de las Musas, la nova pel·lícula de José Luis Guerín

Un altre dels plats forts d’aquest any serà l’estrena a Catalunya de La Academia de las Musas, la nova pel·lícula de José Luis Guerín, que es va estrenar internacionalment a Locarno. El film es podrà veure a una sessió especial de cloenda el diumenge 22 de novembre a la Filmoteca de Catalunya.

José Luis Guerín (Barcelona, 1960) va fer el seu primer llargmetratge Los motivos de Berta, al 1983 i ha tingut una carrera imparable. El seu film Innisfree (1990) va anar a Cannes, En construcción (2001) va guanyar el Goya al millor documental i En la ciudad de Silvia (2007) va ser seleccionat a Venècia. Al 2010, el seu documental Guest es va projectar a Venècia, va codirigir Correspondencia Jonas Mekas – J.L. Guerín al 2011 i al mateix any va presentar Recuerdos de una mañana.

L’Alternativa repassarà el treball de Hubert Sauper i Lucrecia Martel

L’Alternativa dedicarà un monogràfic al director, guionista, productor i pilot Hubert Sauper (Kitzbühel, Àustria, 1966) que visitarà Barcelona durant el festival. Sauper, molt conegut pel seu film Darwin’s Nightmare (El malson de Darwin, 2004), que va ser nominat a un Oscar i va ser un dels films més polèmics de la passada dècada, realitza films polítics de no-ficció rodats en estil cinéma vérité. Aquest monogràfic comptarà amb alguns dels seus primers curts i migmetratges, així com amb el ja citat Darwin’s Nightmarei la seva última pel·lícula, We Come as Friends (Venim com a amics, 2014), un film que testimonia el retorn a l’Àfrica de Sauper pilotant un avió que es va fer ell mateix i que encara no s’ha vist a sales comercials. Entre els curtmetratges que podrem veure del director a l’Alternativa enguany trobem Ich habe die angenehme Aufgabe (Àustria, 1993), Kisangani Diary (Àustria/França, 1998) i Seules avec nos histoires (França, 2001).

L’Alternativa dedicarà també una retrospectiva a la cineasta argentina Lucrecia Martel (Salta, 1966), una de les grans veus creatives del cinema contemporani. El seu estil el·líptic i el minimalisme narratiu perspicaç han fet que la crítica la reconegui com una directora amb un talent prodigiós. Va treballar en una sèrie de documentals per a televisió abans de presentar la seva obra de debut, La ciénaga (2002), que es va estrenar a la Berlinale. Els seus dos films següents, La niña santa (2004) i La mujer sin cabeza (2008) estan tots dos coproduïts per El Deseo, d’Almodóvar i es van projectar al Festival de Cannes. Actualment està treballant en la postproducció del seu pròxim film, Zama. Aquesta retrospectiva comptarà amb diversos dels seus curts i tots dels seus llargmetratges.

Què més podrem veure a l’Alternativa?

Del 16 al 22 de novembre l’Alternativa omplirà de cinema independent i compromès diferents espais del CCCB (seu principal del festival), l’Institut Francès de Barcelona, la Filmoteca de Catalunya, el cinema Zumzeig i Crater-lab.

A més a més dels dos homenatges a Sauper i Martel, L’Alternativa Paralelas presentarà films de nous cineastes nacionals a la secció Panorama i programarà sessions i activitats pel públic familiar a la secció Petits Experiments, entre altres propostes que donarem a conèixer pròximament.

Per la seva banda, L’Alternativa Hall oferirà programació gratuïta, rica i diversa al Hall del CCCB. L’espai per la formació i el debat es desenvoluparà a L’Alternativa Activitats, amb simposis, masterclass, tallers de creació i taules rodones. També hi haurà formació als seminaris de la secció Escoles de Cinema i a L’Alternativa Professionals, les jornades professionals i d’assessorament de projectes que organitza cada any el festival.

Més informació a:

http://alternativa.cccb.org