Cançons que acaben en fade out’, la Jurado més feminista i queer del 30/11/22 al 04/12/22


CANÇONS QUE ACABEN EN FADE OUT
BECA ODISSEU 2022
LA COPLA DE WISCONSINI



Edat recomanada
13 anys

Durada
80 min

Idioma
Català i castellà

Per què associem Rocío Jurado amb l’Espanya cañí i Alaska amb la contracultura dels vuitanta quan “la más grande” va cantar a l’empoderament i a la masturbació femenina, mentre que Olvido Gara fa anys que col·labora amb la ràdio de la Conferència Episcopal? Té a veure amb l’apropiació que va fer el franquisme de la cançó espanyola? Té a veure amb el model de dona que projecta cada artista i el públic al qual es dirigeix? Té a veure amb qüestions musicals, estètiques o de classe? Cançons que acaben en fade out intenta respondre aquestes preguntes des de l’escena, convertint una recerca musicològica en una conferència performativa amb mirada feminista, ànima folklòrica i música en directe.
Una conferència performativa i cantada sobre feminisme i dissidència sexual en la música de la Transició espanyola. Un projecte guanyador de la Beca Odisseu Eòlia i+D 2022.

Creació i interpretació: Cinta MorenoSalvador S. Sánchez Joel Moreno Codinachs
Dramatúrgia: Salvador S. Sánchez
Arranjaments: Joel Moreno Codinachs
Suport a la direcció: Rocío Manzano

Ajudant de dramatúrgia i direcció: Gonzalo Gómez
Disseny de so: Damià Duran
Disseny d’il·luminació: Belén Fernández
Disseny de vestuari: Cinta Moreno
Confecció de vestuari: Maria AlbadalejoCinta Moreno
Assessorament d’escenografia: Alberto Merino
Muntatge escenografia: Laia Rodríguez
Assessorament de moviment: Carmen Muñoz
Fotografia cartell: Núria Gàmiz
Maquillatge i perruqueria cartell: Sergio Chacón
Producció executiva: La Copla de Wisconsin
Agraïments: Gema MoraledaGiandomenico CorvelliSierra EspinarLaura MilazzoFrancesca Romana Degl’InnocentiCia Casa RealAssociació Cultural La TramollaAna CeldránFerran JiménezTeatre TantarantanaAlexanndra GarcíaLaura Roura i El Maldà.
Una producció de La Copla de Wisconsin i Teatre Eòlia
Projecte guanyador de la Beca Odisseu Eòlia i+D 2022

Si ens preguntem per la banda sonora de la Transició espanyola, és probable que moltes de nosaltres pensem en la música de «la movida madrileña»: des del punk-rock d’Alaska y Dinarama i Kaka de Luxe al tecno-pop de Mecano i Tino Casal, entre altres referents. Les cançons d’aquests grups estan associades a missatges més o menys explícits de transgressió, progressisme i llibertat. Pertanyen a un imaginari que s’allunya radicalment de la caspa, el puritanisme i els valors tradicionals vinculats a la música espanyola durant el franquisme.

Però què passa amb la música d’altres artistes que també acaparaven les llistes d’èxits d’aquests anys, com Rocío Jurado, María Jiménez o Mari Trini? Aquestes figures de la cançó popular no proposen grans ruptures estètiques i musicals, sinó que, hereves de la copla, la balada romàntica i la cançó d’autor, van llaurar la seva trajectòria en camins que ja s’havien obert i conreat en dictadura. No obstant això, en l’àmbit temàtic i discursiu, moltes de les seves cançons vehiculen missatges protofeministes que no només van deixar una profunda empremta en el gran públic de l’època, sinó que, ara per ara, continuen sent reivindicades pel feminisme interseccional i la lluita LGTBIQ+.

www.teatreolia.cat
Projecte sensible amb la inclusió social i el medi ambient.