GUANYADORS DELS XVIII PREMIS DE LA CRÍTICA 2015


pdelacritica996-639
GUANYADORS DELS XVIII PREMIS DE LA CRÍTICA

El curiós incident del gos a mitjanit s’imposa en la categoria de millor Espectacle

Àlex Rigola s’emporta el premi a la Direcció d’escena per Marits i Mullers i El Público

El curiós incident del gos a mitjanit s’ha emportat el guardó en la categoria d’Espectacle en la XVIII edició dels Premis de la Crítica, entregats aquesta nit en una gala a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm de Barcelona. Àlex Rigola, per la seva banda, ha obtingut el Premi de la Crítica a la Direcció d’escena pels espectacles Marits i Mullers i El Público, mentre que Die Ehe der Maria Braun, de la Schaubühne de Berlin, amb dirección de Thomas Ostermeier, ha rebut el premi a l’Espectacle internacional.

Mammón, de Nao Albet i Marcel Borràs, ha aconseguit el Premi de la Crítica al Text més destacat de quants es van representar en els escenaris catalans al llarg de l’any 2015. Per la seva banda, Marc Artigau i Oriol Broggi, amb Al nostre gust, han guanyat en la categoria de Dramatúrgia, un guardó que ja havien obtingut l’any passat.

L’actriu Clara Segura ha estat reconeguda en la categoria d’Actriu principal pel seu paper en les obres Conillet i Una giornata particolare. Al seu torn, Pol López ha estat premiat en la categoria d’Actor principal pel muntage El curiós incident del gos a mitjanit, un espectacle que ha vençut també en les categories Espai sonor (Damien Bazin) i Disseny de vídeo (Mar Orfila).

Mar Ulldemolins ha obtingut el guardó a l’Actriu de repartiment per les obres Incerta glòria i Marits i mullers, mentre que Ramon Madaula ha estat distingit amb el Premi de la Crítica a l’Actor de repartiment pel seu paper a El Rei Lear. En la categoría d’Il·luminació, l’obra guanyadora ha estat El Público (Carlos Marquerie), mentre que el premi a l’Espai escènic ha recaigut en L’art de la comèdia (Lluc Castells i Jose Novoa) i el de Vestuari ha distingit Amor i Shakespeare (Maria Araujo).

El Premi de la Crítica al Musical l’ha obtingut l’espectacle Sugar, de Som-Hi Films. Cosas que se olvidan fácilmente, de Xavier Bobés, ha estat reconegut amb el guardó a les Noves Tendències, mentre que Oriol Pla s’ha emportat el premi Revelació per Be God Is i Ragazzo, una producció de Teatre Tot Terreny que ha resultat guardonada també en la categoria d’Espectacle per a joves. Per la seva banda, Momo, de la Companyia de Teatre Anna Roca, ha resultat vencedor en Espectacle familiar. El Premi de la Crítica en la categoría de Sala ha recaigut en El Maldà.

En l’apartat de Premis de Dansa, creats l’any passat i que enguany han incorporat noves categories, els espectacles guanyadors han estat Medea, de Thomas Noone Dance (Espectacle de dansa) i The blind poet, de Needcompany (Espectacle internacional de dansa). En la seva II edició, dels Premis de la Crítica dansa han estrenat guardons en les categories de Ballarina, que ha recaigut en Lorena Nogal per Vorònia i Zelenstova, de Marcos Morau, mentre que Farruquito ha resultat guanyador en la categoría de Ballarí per Los Farruco y los Amaya. La peça Fuck-In-Progress, de Jordi Cortés, ha guanyat en la categoría de Coreografia, mentre que el premi al Solo ha estat per Wakefield Poole: visiones y revisiones, de Mauricio González. Enguany s’ha estrenat també un premi per a les Arts de carrer, que ha reconegut l’espectacle La partida, de Vero Cendoya.

Durant la gala s’ha entregat també el Premi Gonzalo Pérez de Olaguer a tota una carrera o contribució significativa al teatre català al fotògraf Josep Ros Ribas. A més, per voluntat del jurat de Teatre, s’ha concedit un Premi Especial a l’actriu Núria Espert.

En el marc de la gala, s’ha fet públic el nom de la guanyadora del Premi Anita, concedit per l’Agrupació Dramàtica de Barcelona (ADB) en memòria de l’actriu Anna Lizaran, i que reconeix la millor actriu revelació de teatre.

Així doncs, els espectacles més guardonats han estat El curiós incident del gos a mitjanit, amb quatre premis (Espectacle, Actor principal, Espai sonor i Disseny de vídeo) i Ragazzo, que n’ha aconseguit dos (Revelació i Espectacle per a joves), el mateix nombre de distincions que les aconseguides per El Público (una de les obres per les quals Àlex Rigola ha obtingut el premi a la Direcció, guanyadora també en la categoria d’Il·luminació) i Marits i mullers (premiada en les categories de Direcció i Actriu de repartiment). En el capítol de curiositats, destaca el segon premi consecutiu a la Dramatúriga obtingut per Marc Artigau i Oriol Broggi.

La present edició dels Premis de la Crítica suposa la majoria d’edat d’uns guardons instituïts amb la voluntat de reconèixer l’excel·lència dels professionals i produccions catalanes de les arts escèniques que durant l’any natural anterior hagin estat especialment valorats per la crítica. Els jurats dels Premis de la Crítica estan composats per professionals que, de manera regular i destacada, han exercit la prescripció escènica durant com a mínim els cinc anys previs a cada edició, en mitjans escrits, audiovisuals i/o digitals. En aquesta edició, el jurat de teatre ha estat composat per Joan-Anton Benach, Jordi Bordes, Sergi Doria, Santi Fondevila, Andreu Gomila, César López Rossell, Iolanda G. Madariaga, Marcos Ordóñez, Juan Carlos Olivares, Ramon Oliver, Xavi Pardo, María José Ragué, José Carlos Sorribes i Andreu Sotorra. Formen part del de teatre familiar Ferran Baile, Jordi Bordes, Núria Cañamares, Iolanda G. Madariaga, Víctor Giralt, Andreu Sotorra i Josep M. Viaplana. El de dansa està integrat per Carmen del Val, Sara Estellés, Montse Otzet, Bàrbara Raubert i Jordi Sora. I, finalment, el jurat Arts de Carrer està format per Marcel Barrera, Núria Cañamares, Imma Fernández, Aída Pallarés i Manuel Pérez Muñoz.

Al llarg de la seva història, aquests guardons han viscut diverses interrupcions. Després de 13 edicions seguides, i malgrat el gran prestigi assolit, els Premis de la Crítica van desaparèixer l’any 2001. Després de set anys d’absència, es van reprendre l’any 2008 en un intent de recuperació que va continuar fins al 2010. L’any passat, els premis van renéixer amb una ferma voluntat de continuïtat per impuls de Recomana, Associació per a la Promoció de les Arts Escèniques, amb la complicitat dels crítics de teatre, dansa i teatre familiar, i el patrocini de Damm. El desig és mantenir la data de l’entrega de premis al voltant de la diada del 27 de març, Dia mundial del teatre.

La gala d’entrega dels XVIII Premis de la Crítica ha estat conduïda pels periodistes culturals Toni Puntí i Anna Pérez Pagès i amenitzada per la companyia de teatre Kamchàtka.

Els debats crítics

Enguany, els Premis de la Crítica inicien el seu programa d’activitats paral·leles. Des de l’organització dels guardons es vol impulsar la relació entre la crítica i els professionals de les arts escèniques tenint el debat com a eix vertebrador. Per això, gràcies al suport de la Fundació SGAE, s’inicia l’activitat Debats Crítics.

En aquesta primera edició els Debats Crítics se centren al voltant de l’autoria i s’han plantejat en forma de dues taules rodones que tindran lloc a la seu de la Fundació SGAE a Catalunya amb els finalistes i guanyadors de les categories de text i dramatúrgia / adaptació.

Escriure en llibertat

Dimarts, 15 de març a les 19:00 a la Sala Mompou

La llibertat és el punt de partida d’aquest debat. És plenament lliure un autor teatral mentre escriu? Aparentment sí. Però…Té algun sentit escriure un text teatral sabent perfectament que no pujarà a escena? Què fa que un text no sigui representat? Com reacciona un autor viu amb la llibertat dels altres a l’hora de muntar una obra seva? Totes aquestes preguntes i algunes qüestions més relacionades amb la llibertat creativa en el camp del teatre les plantejarem als finalistes en la categoria text dels XVIII Premis de la Cr´rítica.

Convidats finalistes 2015: Jordi Casanovas (Vilafranca)i Marta Galán (Conillet); i Llàtzer Garcia (La pols) com a guanyador del premi el 2014

Va conduir el debat Carme Tierz, directora de la revista Entreacte i prescriptora de Recomana.

Explicar una història des de l’escenari

Dimarts, 5 d’abril a les 19:00 a la Sala Mompou

El periodista Ramon Oliver, crític i redactor al Què fem? i prescriptor de Recomana, reunirà finalistes i guardonats de les categories de dramatúrgia i coreografia (encara per confirmar) per explicar en profunditat com es construeix una dramatúrgia en un espectacle teatral i en una proposta de dansa contemporània. Un diàleg transversal per aprofundir en un dels aspectes clau de les arts escèniques actuals.

Recomana, organitzadora dels XVII Premis de la Crítica

L’Associació per a la Promoció de les Arts Escèniques Recomana va néixer el juny del 2013 com a plataforma virtual que aglutina 40 crítics a la pàgina web Recomana.cat. Recomana és un projecte professional d’acompanyament a l’espectador, amb la voluntat de garantir-li la major satisfacció en el consum cultural. Recomana ofereix a l’usuari un ampli ventall de crítiques de la cartellera de Barcelona i bona part de Catalunya i també accions presencials relacionades amb determinats espectacles.

PALMARÈS PREMIS DE LA CRÍTICA 2015

PREMI GONZALO PÉREZ DE OLAGUER

Ros Ribas

PREMI ESPECIAL DE LA CRÍTICA 2015

Núria Espert

XVIII Teatre

Espectacle:

El curiós incident del gos a mitjanit (Fundació Teatre Lliure)

Espectacle internacional:

Die Ehe der Maria Braun (Thomas Ostermeier / Schaubühne de Berlin)

Director:

Àlex Rigola (Marits i Mullers / El Público)

Actriu principal:

Clara Segura (Conillet i Una giornata particolare)

Actor principal:

Pol López (El curiós incident del gos a mitjanit)

Actriu de repartiment:

Mar Ulldemolins (Incerta glòria i Marits i mullers)

Actor de repartiment:

Ramon Madaula (El rei Lear)

Musical:

Sugar (Som-Hi Films)

Text:

Mammón (Nao Albet i Marcel Borràs)

Dramatúrgia / Adaptació:

Al nostre gust (Marc Artigau i Oriol Broggi)

Espai escènic:

L’art de la comèdia (Lluc Castells i Jose Novoa)

Il·luminació:

El Público (Carlos Marquerie)

Vestuari:

Amor & Shakespeare (Maria Araujo)

Disseny de vídeo:

El curiós incident del gos a mitjanit (Mar Orfila)

Espai sonor:

El curiós incident del gos a mitjanit (Damien Bazin)

Sala:

El Maldà

Noves tendències:

Cosas que se olvidan fácilmente (Xavier Bobés)

Revelació:

Oriol Pla (Ragazzo i Be God Is)

II DANSA

Espectacle:

Medea (Thomas Noone Dance)

Espectacle internacional:

The blind poet (Needcompany)

Ballarina:

Lorena Nogal (Vorònia i Zelenstova de Marcos Morau / La Veronal)

Ballarí:

Farruquito (Los Farruco y los Amaya)

Coreografia:

Fuck-In-Progress (Jordi Cortés)

Solo:

Wakefield Poole: visiones y revisiones (Mauricio González)

II TEATRE FAMILIAR

Espectacle familiar:

Momo (Companyia de Teatre Anna Roca)

Espectacle per a joves:

Ragazzo (Teatre Tot Terreny)

I ARTS DE CARRER

La partida (Vero Cendoya)

logosxviii_premis_critica_400