LA DAMA DE LES CAMÈLIES / Alexandre Dumas, fill (Sala Joan Brossa) del 30 d´abril a l´1 de juny

Dama1b_low_332

Una gran història d’amor que esdevé un crit de llibertat

Sala
Joan Brossa

Dates
Del 30 d’abril a l’1 de juny

Sinopsi

La Dama de les Camèlies (1848) és una novel·la signada per Alexandre Dumas, fill. Aquesta obra està inspirada en un fet real de la seva vida. Un romanç amb Marie Duplessis, una jove cortesana de París que va mantenir diferents relacions amb grans personatges de la vida social. La protagonista és una dona que destil·la sensualitat i melancolia, una feminista abans d’hora que il·lustra la lluita per la llibertat i la independència econòmica de la dona en el París del s. XIX, una societat acomodada en la seva doble moral on el valor en alça ja no és la virtut, sinó els diners.

Sobre l’espectacle

La novel·la pertany al moviment literari que es coneixeria com Realisme, sent de les primeres que formarien part de la transició del romanticisme.

Entre els esdeveniments del segle XIX que han obtingut els majors èxits i més llargues longevitats es troba la història de Marguerite Gautier inspirada en l’existència real d’Alfonsine Plessis, coneguda com a Marie Duplessis. La Dama de les Camèlies encarna les contradiccions d’aquesta nova classe burgesa que aspira a segrestar el perfum de l’aristocràcia i la bellesa formal d’una cultura pagana a la recerca d’un paradís perdut. La revolució ha estat en bona part traïda. Liberté, égalité, fraternité esdevenen emblemes buits.

Un mite que assumeix i sublima el sentiment de l’amor i la renúncia, condicionada, això sí, pels valors burgesos de la feminitat, per la imatge burgesa de la dona. La dama de les camèlies és, doncs, sens dubte, un dels grans mites burgesos. El més popular, atemporal i permanent. Una història d’amor atrapada, però, per un altre dels seus preceptes: els diners, el valor del mercat i de la compravenda.

Recuperar, doncs avui, per al teatre, La dama de les camèlies des de noves sensibilitats ens permet rellegir els orígens del drama modern. La dama de les camèlies és un text essencial, una obra presumiblement precursora amb la que Dumas va obrir les portes al realisme en l’escena francesa i va qüestionar els valors morals i socials de la seva època. De fet, La Dama de les Camèlies segueix sent, encara avui, un crit de llibertat i provocació a la moral establerta.

Fitxa artística

Direcció Hermann Bonnín

Dramatúrgia Sabine Dufrenoy

Traducció Anna Soler Horta

Intèrprets Nausicaa Bonnín, Albert Prat, Joan Sureda, Toni-Lluís Reyes, Òscar Intente, Laia de Mendoza, Montse Guallar, Pep Jové, Joan Anguera, Anna Gonzalvo i Aida Oset.

Espai Escènic Hermann Bonnín

Assessorament de Vestuari Nidia Tusal

Il·luminació Josep Maria Civit

Espai Sonor Jordi Bonet

Direcció de Moviment Leo Castro

Caracterització Toni Santos

Ajudant de direcció Maria Junyent

Fotografia Kiku Piñol

Producció La Seca Espai Brossa

Amb la col·laboració especial de la dissenyadora Maria Roch i el bar Marsella

Agraïments a Joan Casas per la dramatúrgia.

Manolo Trullàs, Hausson, Mariona Vila i Balneari Termes de Bagnères de Bigorre.