Maldà Arrels (10 i 17/4, 1 i 8/05)


arrels_-horitzontal

Maldà presenta Maldà Arrels, un nou cicle centrat en el patrimoni musical català a través d’un recorregut que il·lustra algunes de les etapes musicals emblemàtiques de la nostra cultura. Cada concert representa una època, un estil i un gènere diferents, però units entre ells pel fet d’interpretar una música representativa d’una part del patrimoni musical català. El cicle vol oferir una mirada a la música que s’ha fet al llarg de les diferents etapes i contexts històrics a Catalunya, però totes elles amb un denominador comú: el de pertànyer al llegat musical de molts segles de cultura catalana. Així doncs, amb quatre concerts a la programació del primer cicle Maldà Arrels viatjarem des de l’èpica medieval, al ball de màscares, les havaneres o el cuplet català.

Aprofitem l’espai únic del Palau Maldà per oferir aquest viatge històric a través de la música catalana. Volem traslladar a l’espectador a èpoques històriques en què la música va tenir un paper molt important tant en la tradició oral com escrita, evocar petites històries que sentirem de prop en l’espai singular del teatre El Maldà.

Dg 10/04 a les 12,30h. CARNAVAL MARSUPIAL. Marsupialis. PREU: 10€ reserva web (12€ a taquilla)

Formació: Eduard Casals (Vescomte Cacaus / clarinet), Cati Plana (Dama Na Magdalenes / diatònic), Marc Figuerola (Baró de Llodrigó / guitarra) i Paco Pi (Duc del Gos com fuig / baix), Boris Pi (Cavaller de l’Any que ve / percussions)

Carnaval Marsupial és una nova mirada als ballables del Carnaval del Liceu a mitjan segle XIX. En una època on el ball de societat era l’oferta d’oci per excel·lència, el Carnaval era un gran aparador per a un repertori a l’última moda creat per a l’ocasió. Galops i carruatges, redowes i revendes, rigodons i barrets de copa, valsos i màscares, polques i tocadors de senyores, schottisch i bigotis, americanes i aranyes de cristall, llancers i tasses de caldo…, aquest bullici era l’escenari ideal per a expressar la picaresca, les contradiccions i dualitats i el desgovern propis d’aquesta festivitat.

 

Dg 17/04 a les 12,30h. AMARS, CANÇONS D’AMOR I MAR. Oasi al Mar. PREU: 12€ reserva web (14€ taquilla)

Formació: Gemma Carreras (veu), Pol Oñate (piano i veu), Tomás Kidd (baix) i Andreu Moreno (bateria i percussió)

Amars, cançons d’amor i mar és un espectacle inspirat en llegendes de la Costa Brava i en l’herència de la música que el mar ha portat d’una banda a l’altra de l’Atlàntic. Oasi al Mar ha creat un disc fresc, alegre i profund alhora, que ens convida a gaudir i sentir les històries que beuen del nostre imaginari popular. El seu és un espectacle de contrastos, una experiència sempre. Sofisticats i alegres, íntims i divertits, els arranjaments d’Oasi al Mar ens fan navegar per paisatges molt diversos: el jazz, la música brasilera, la influència de la música clàssica i, fins i tot, el pop, sense oblidar, és clar, les arrels del tradicional català que els alimenta.

Dg 01/05 a les 12,30h. ARMEZ, AMORS, DAMEZ, CHEVALERIE. Locus Desperatus. PREU: 10€ reserva web (12€ a taquilla)

Formació: Meritxell Genis (Vielle), Oriol Casadevall (Vielle), Pepe Luna (Llaüt)

El 2013, després d’haver coincidit en altres projectes de música medieval, Pepe Luna, Meritxell Genís i Oriol Casadevall, engeguen l’ensemble de música medieval Locus Desperatus. El nom està inspirat en un terme codicològic, la ciència que estudia els manuscrits, i fa referència a un passatge sense esperança, un passatge desconegut per el lector. En aquest sentit, el grup intenta apropar el públic a la cultura i la societat medieval per mitjà dels diferents estils i repertoris de l’extens patrimoni musical de l’Edat Mitjana. Locus desperatus proposa un format de concert diferent, complementant la interpretació musical amb d’altres disciplines artístiques com la dansa o la literatura, així com d’altres no artístiques, com conferències d’historiadors o historiadors de l’art.

Dg 08/05 a les 12,30h. EL CUPLET CATALÀ. Betzuca. PREU: 10€ reserva web (12€ a taquilla)

Formació: Carol Duran (violí i veu), Núria Lozano (acordió diatònic i veu), Albert Vila (contrabaix), Joan López (bateria)

Des de principis del 1900 fins al 1925 el cuplet va esdevenir un gènere absolutament popular. Primerament a França i Espanya i tot seguit a Catalunya, on a part de les adaptacions de lletres de cuplets estrangers es van compondre una gran quantitat de peces originals en la nostra llengua. En molts casos, aquestes melodies esdevingueren molt populars i van ser difoses àmpliament. Un repertori prou representatiu de l’època. Un recorregut que va des de les versions més picants dels cuplets del Papitu, fins a èxits rotunds com van ser Les Caramelles o Els tres tombs, passant per cuplets amb lletres modificades que parlen de successos i afers de la política de l’època.

Betzuca presenta aquest espectacle en format de quartet. Un concert que entrellaça la música l’àudiovisual recreeant un ambient càlid i proper que convida a tornar a la Barcelona dels anys 20 i el món del cuplet.