Per tercer any, Temporada Alta proposa una mostra d’espectacles contemporanis dirigits a programadors internacionals, amb una programació que inclou 11 espectacles, 7 dels quals són catalans (del 22 al 24 de novembre) Temporada Alta

untitled

La Setmana de Creació Contemporània concentra 11 grans figures de la creació contemporània catalana i internacional

• Per tercer any, Temporada Alta proposa una mostra d’espectacles contemporanis dirigits a programadors internacionals, amb una programació que inclou 11 espectacles, 7 dels quals són catalans

• Durant la setmana, Girona portarà artistes contemporanis catalans com Roger Bernat, Cabo San Roque o Jordi Galí, així com propostes de fora amb un gran ressò internacional i dos espectacles del cicle Connexió Iberoamèrica

• Angélica Liddel, Xavier Bobés/Playground, Àlex Rigola, Blaï Mateu i Pere Faura presentaran a la jornada professional internacional els seus nous projectes

• La dansa també té un paper destacat, amb amb el projecte #FF80, on s’ha convidat El Conde de Torrefiel, Marcos Morau + Lali Ayguadé, Roser López Espinosa i Guido Sarli

Novembre de 2013 · Del 22 al 24 de novembre a diversos espais, Temporada Alta presenta una
Setmana de Programadors / Setmana de Creació Contemporània amb la col·laboració de
l’Institut Ramon Llull, en què s’han concentrat grans talents de la creació contemporània en una
mostra que inclou 6 espectacles de teatre, 4 de dansa i un de música la mateixa setmana, per a
facilitar la vinguda de programadors estrangers i que coneguin el que es fa a Catalunya.

Després de dues experiències anteriors amb un ampli èxit, el festival segueix apostant pel
model en aquesta edició, en què es presentaran produccions d’alguns artistes catalans com
Roger Bernat, Cabo San Roque o Jordi Galí, i es combinen amb d’altres propostes d’artistes
de fora que tenen una gran repercussió internacional, com Rodrigo García i Eva Yerbabuena .
En aquesta ocasió es presenta, a més, una mirada particular a l’escena argentina amb les
noves creacions de Romina Paula i Mariano Pensotti . Una mirada enfocada a la qualitat de
les propostes i la voluntat de convertir Temporada Alta en el punt de contacte i relació entre el
teatre iberoamericà i el teatre europeu, els dos grans focus internacionals on té posada la
mirada el festival.

Per segon any, el projecte #FF80 continua formant part de la setmana de creació
contemporània. L’#FF80, en col·laboració amb El Graner, és un projecte de seguiment i suport a
tota una generació de joves coreògrafs nascuts al voltant de l’any 80 que han realitzat la seva
formació i començat la seva carrera amb un peu a Catalunya i l’altre en algun país estranger
que els ha servit de pont.

El projecte inclou trobades de treball entre aquest grup de creadors i
la presentació de quatre espectacles, tant al públic del festival com als professionals que ens
visitaran aquests dies: El Conde de Torrefiel amb Escenas para una conversación después
del visionado de una película de Michael Haneke , els ballarins Marcos Morau i Lali
Ayguadé amb Portland, Roser López Espinosa amb Lowland , i Guido Sarli amb Stuntman .

A més de la possibilitat de veure els espectacles proposats, dins de la Setmana dels
Programadors s’organitza per tercer cop una jornada professional internacional , una reunió
que servirà per a presentar alguns projectes de producció proposats per institucions del país i
estrangeres. Això ajudarà a donar impuls al coneixement de nous artistes del país als
professionals d’altres procedències i a facilitar la possibilitat de futures contractacions dels
espectacles, o fins i tot de futures coproduccions.

Entre altres presenten espectacle institucions com el Théâtre Ôdeon de Paris i el Kunsten
Festival des Ars de Bruselles i es presenten perfils d’artistes com Blaï Mateu o Angélica
Liddell .

Aquest any, per primera vegada, hi haurà presentacions d’espectacles previstes només per a
professionals. Aquest petit programa professional inclourà una sessió d’ El policía de las ratas ,
dirigida per Àlex Rigola, i presentacions en format de work-in-progress dels propers projectes
de Xavi Bobés/Playground i de Pere Faura .

ESPECTACLES DE LA SETMANA DE PROGRAMADORS
FAUNA, de Romina Paula. Dijous 21 de novembre i divendres 22 de novembre, 21h :: 31 € ELCANAL ESTRENA A L’ESTAT ESPANYOL
La nova obra de l’autora i directora argentina Romina Paula havia de fer parada al festival. Aquí l’hem coneguda, apadrinada i aplaudida amb El Tiempo todo entero , i aquí es veurà la tercera història que ha escrit. L’ha titulada Fauna i amb ella fa un pas més enllà. Paula ja ens ha demostrat que té la mà trencada en construir escenes naturals i cosides amb els petits gestos de la vida. Ara les posa al servei d’una història que en són dues: la de Fauna, una

dona de qui es vol portar la seva vida al cinema, i la de l’actriu i el director que volen fer la seva pel·lícula. Si sempre és fina la línia que separa la vida del teatre, en els muntatges d’aquesta jove artista esborrar-la del tot és un plaer.
DAISY, de Rodrigo García. Dijous 21 de novembre, 21h :: 28, 18€ TEATRE DE SALT ESTRENA A L’ESTAT ESPANYOL
Veure un espectacle de Rodrigo García és, sempre, un desafiament. Estem disposats a deixar-nos incomodar i a qüestionar el que ens venen com a realitat immutable? Al teatre d’aquest creador hispanoargentí hi ha esquitxos de benzina, de vegades, i cridòria, d’altres, i crustacis que es couen a la brasa i s’esfixien. I també hi ha dansa, i textos poètics, i crítica social. Rodrigo García no fa teatre perquè sí, el fa per violentar. I que no ho fa el consumisme i el sistema, això de violentar-nos, sembla preguntar-se. Doncs ell dispara amb bala i li paga la pressió al màrqueting amb la mateixa insolent moneda. I el resultat són uns espectacles que se segueixen a tot el món amb l’interès que només desperten els artistes més trencadors.

ESCENAS PARA UNA CONVERSACIÓN DESPUÉS DEL VISIONADO DE UNA PELÍCULA DE MICHAEL HANEKE, de El Conde de Torrefiel. Divendres 22 de novembre, 23 h :: 13 € SALA LA PLANETA
Que no us expliquin que el festival és un caçatalents, caceu-los vosaltres mateixos: es fan dir El Conde de Torrefiel i tenen molts números perquè aviat estiguin en boca de tothom. Són un col·lectiu d’artistes que surten de La Veronal, la companyia catalana de dansa protagonista d’alguns dels èxits més sonats dels últims anys, i els mou la mateixa frisança per parlar a l’espectador amb llenguatges completament nous. Ells combinen la dansa abstracta amb la literatura, i ho trossegen a fragments petits i ràpid. A l’inrevés dels seus títols, perquè el d’aquest muntatge és Escenas para una conversación despúes del visionado de una película de Michael Haneke , i segur que provocarà escenes per conversar després del visionat d’aquesta peça tan rabiosament contemporània.

RE-PRESENTACIÓ. NUMAX. Roger Bernat Dissabte 23 de novembre, 16 i 18h :: 15€ CENTRE CULTURAL LA MERCÈ ESTRENA A L’ESTAT ESPANYOL

El 1979, després de dos anys i mig de vagues, mobilitzacions i una insòlita experiència d’autogestió, els treballadors de la fàbrica d’electrodomèstics Numax van acordar en assemblea que les darreres 600.000 pessetes de la caixa de resistència serien perquè Joaquim Jordà enregistrés la seva lluita. El resultat va ser Numax present, un film clau del cinema documental català. 34 anys més tard un dels nostres experimentadors més reclamats arreu d’Europa, Roger Bernat, ha decidit reconstruir i re-presentar els debats dels comitès de la fàbrica. Un nou espectacle d’aquest creador català inclassificable, que amb les seves experiències interactives i de participació ja fa més d’una dècada que ens fa pensar sobre quins camins pot prendre el teatre del futur.

BESTIARI, de CaboSanRoque. Dissabte 23 de novembre, 18h :: 18 €
TEATRE DE SALT Els CaboSanRoque no són ni mecànics ni músics, estrictament: aquests inventors de sons són un dels trios més internacionals de la música experimental catalana. Al Torn de nit , estrenat al Temporada Alta 2009, van desmuntar una fàbrica de galetes tancada per la crisi i van convertir el material en una orquestra completa. Aquella serenata mecànica va entusiasmar a Carles Santos, que els va reptar a col·laborar a Maquinofòbia pianolera (2011). D’ell van aprendre a deixar enrere els complexos i perseguir els somnis, entre ells un de llargament irrealitzable: “Volíem fer un concert amb gossos, gats, gallines i cavalls, però les lleis de protecció animal ho fan impossible”. Han trobat l’alternativa construint una nova orquestra d’animals mecànics, i el resultat és aquest Bestiari , un zoològic musical que fuig dels llenguatges convencionals per encomanar-se a un fascinant món sonor de pistons i mecanismes.

EVA YERBABUENA. Ay! Dissabte 23 de novembre, 21 h :: 9, 18, 22 i 35 € TEATRE MUNICIPAL ESTRENA A CATALUNYA
Amb l’escenari a les fosques, la bailaora travessa una vegada i una altra l’únic punt de llum, com un fantasma. Llavors comença el primer dels seus incansables solos, el cante jondo se’ns clava a l’ànima i ja no podem escapar. Després d’aturarse 18 mesos per la seva recent maternitat, Eva Yerbabuena torna a ballar i més en forma que mai. Torna a Girona per portar-nos Ay! , l’espectacle que fa uns mesos va posar Londres dempeus en la seva estrena mundial. I ho fa senzill, en un viatge a l’essència del gènere, a les arrels del flamenc. Retaule a retaule, el seu ballar fort i vigorós ens calarà fins al moll de l’os. Yerbabuena aconsegueix transcendir el flamenc i elevar-lo a la categoria d’experiència sobrenatural.

T de Jordi Galí. Dissabte 23 de novembre, 23 h :: 15 € SALA LA PLANETA
Poden ser troncs, pedres, cordes o escales, als materials més modestos que us imagineu, Jordi Galí és capaç de trobar-los l’ànima. La seva dansa és exploració, és recerca. Si ens envolten, si hi convivim, perquè no hi podem ballar, amb el nostre paisatge d’objectes del dia a dia? Jordi Galí pren per companys de ball

aquests éssers inanimats i els repta. Se’n serveix per impulsar-se, per atacar i per desplegar-se en infinites combinacions que sorprenen i que posen al descobert que la fusió amb l’entorn és més inevitable i poderosa del que sembla. El silenci, la quietud d’aquests objectes ens interpel·la, ens condiciona. Conèixer per transformar, és la seva tàctica, i els espectadors la viuen com un autèntic i plaent joc d’imatges inesperades.

PORTLAND + LOWLAND. Ayguadé & Morau + López Espinosa Diumenge 24 de novembre, 12 h :: 13 €
SALA LA PLANETA Lali Ayguadé i Marcos Morau, un duo impossible per un solo somniat. Ella és una de les nostres ballarines més internacionals, l’estrella de la companyia britànica d’Akram Khan. Ell és el coreògraf de moda, l’artífex de La Veronal, una de les companyies catalanes més internacionals. Junts han creat Portland , un solo que s’aixeca sobre el paisatge americà. Com els quadres de Hooper amb gent distreta o absent, la dansa serà una finestra per adonar-nos que només percebem la punta de l’iceberg del món que ens envolta. I en el mateix passi també veurem Lowland , un treball agermanat que s’inspira en el moviment dels ocells, i que a través de l’enginy ens enganxarà unes ales imaginàries. Un nou treball de Roser López Espinosa, una altra de les nostres coreògrafes més prometedores.

STUNTMAN de Umma Umma Dance Diumenge 24 de novembre, 13:30 h :: Gratuït
CASINO DE GIRONA
Un antic casino: el de Girona. Una hora desvagada: la del vermut. Una oportunitat suggeridora: asseure’s i descobrir la dansa contemporània més nova. Ens la serveix fresca i guspirejant el coreògraf Guido Sarli, un jove talent italià que va decidir instal·lar-se a Barcelona i crear-hi la seva companyia, Umma Umma Dance. Ha aconseguit ser resident a la fàbrica de creació El Graner, que gestiona el Mercat de les Flors, i ja té una agenda d’actuacions per tot Europa que fa caure d’esquena. A Temporada Alta hi presenta Stuntman, un solo enigmàtic. Un home ens mira, es mou ràpid, para en sec. Moviments que són paraules a l’aire i que escriuen el que l’art mira de desentrellar una vegada i una altra: la identitat de cada ésser humà. Aquí, el misteri es balla.

CINEASTAS, de Mariano Pensotti. Diumenge 24 de novembre, 18 h :: 28 € EL CANAL ESTRENA A L’ESTAT ESPANYOL

No hi ha ningú millor que els cineastes per explicar-nos la diferencia entre el cinema i la vida, entre la ficció i la realitat. Per això l’argentí Mariano Pensotti ha escollit un cineasta malalt o un director de cinema tan pobre que treballa al McDonalds com a punt de partida del seu darrer experiment teatral. Dos escenaris simultanis: a una banda el dia a dia dels cineastes, a l’altra banda les ficcions que han anat filmant, i nosaltres enmig d’aquesta col·lisió conceptual. Valent-se de totes les tècniques narratives del cine i de cinc actors superdotats, Cineastas , el retorn d’aquest jove prodigi al festival després de presentar-nos Marea i A vegades sembla que et veig , és un teixit d’històries i ficcions que ens farà riure i plorar de debò, com passa a la vida real, la pel·lícula més bona de totes.