UNA NOVA TEMPORADA DE GRANS VEUS (Gran Teatre del Liceu)

UNA NOVA TEMPORADA DE GRANS VEUS

Compromís de les administracions en la validació del nou pressupost -2017/18-.

 Roda_Temporada1718_04

 

 

 

 

 

Les grans veus de la lírica en 13 títols de 10 compositors ratifica el Liceu com a referent internacional: Kaufmann, Hvorostovsky, Radvanovsky, Kunde, Domingo, Beczala, Zajick, Theorin, Vinke, Salsi, Pratt, Garifullina, Pirgu, Álvarez, Puértolas, de León, Metlova, Siri, Abdrazakov, etc.

 

Jonas Kaufmann per primera vegada a Barcelona en una producció d’òpera: Andrea Chénier serà el rol que interpretarà al costat de Sondra Radvanovsky i Carlos Álvarez

 

Noves coproduccions del Liceu: Roméo et Juliette de Gounod amb la direcció escènica de Lawless, i Manon Lescaut de Puccini de la mà de Livermore  

 

El Liceu lidera una nova producció de Demon de Rubinstein, un títol del s.XIX “redescobert” pel director d’escena Dmitry Bertman amb  Hvorostovsky i Grigorian

 

Il viaggio a Reims serà una nova experiència “studio” que barreja grans cantants lírics amb joves promeses per generar oportunitat professional entre artistes novells

 

Una nova generació de directors musicals – Sagripanti, Tebar i Scappucci- s’intercala amb mestres referents – Summers, Steinberg, Palumbo, Christie (debuta al Liceu)-

 

El talent català destaca a la nova temporada amb Àlex Ollé (La Fura dels Baus), Jordi Savall, 25 aniversari de Josep Bros, Albert Ginovart, Mario Gas, etc.

 

El Liceu celebra l’any Monteverdi amb L’incoronazione di Poppea en versió concert amb l’Ensemble Matheus sota la batuta de Jean-Christophe Spinosi

 

Clara aposta per la dansa amb 3 ballets internacionals: Le Ballet du Grand Théâtre de Genève, Eifman Ballet de Sant Petersburg i Les Ballets de Monte-Carlo

 

Nou espectacle participatiu d’El Petit Liceu: El Jove Barber de Sevilla en coproducció amb AsLiCo (Associació Lírica i Concertista Italiana)

 

El Gran Teatre del Liceu ha presentat la seva nova temporada 2017/18en una roda de premsa en la qual han intervingut el president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, Salvador Alemany, el director general del Teatre, Roger Guasch, la directora artística, Christina Scheppelmann, i el director musical, Josep Pons.

 

La nova temporada gira entorn a grans títols del repertori i primers noms de la lírica, mantenint sempre la qualitat i l’ambició artística. Un Liceu de grans veus, amb una clara aposta pels nous cantants nacionals i internacionals, llenguatges clàssics intercalats amb noves tecnologies i innovació sobre l’escenari, amb grans equips de direcció d’escena i musicals perquè el Liceu continuï essent un referent artístic a nivell internacional. En el marc del 20è aniversari de la reobertura del Teatre, un dels objectius de Scheppelmann és mantenir l’alta qualitat i exemplaritat que defineixen el projecte artístic del Teatre. El Liceu portarà per primera vegada a Barcelona el tenor Jonas Kaufmann en una producció d´òpera. Serà el torn de l’Andrea Chénier de David McVicar amb la direcció musical de Pinchas Steinberg i la producció de la Royal Opera House Covent Garden. Kaufmann tornarà al Liceu el març del 2018 amb uns companys de primer nivell, la soprano Sondra Radvanovsky i el baríton Carlos Álvarez. Un exemple del protagonisme de les grans veus en la propera temporada on també destaquen: Plácido Domingo, Piotr Beczala, Dmitri Hvorostovsky, Iréne Theorin, Dolora Zajick, Stefan Vinke, Jessica Pratt, Roberto de Candia, Luca Salsi, Aida Garifullina, Saimir Pirgu, Ekaterina Metlova, Maria José Siri o Gregory Kunde. A nivell nacional també destaquen grans cantants de referència internacional com Sabina Puértolas, Jorge de León, Elena Sancho Pereg, Francisco Vas, Isaac Galán, Damián del Castillo, Gemma Coma-Alabert, Xabier Anduaga, etc. Catalans com Marc Pujol, Carol Garcia, Antoni Comas, Toni Marsol, David Alegret, Manel Esteve, etc. tanquen una llista de cantants de primera línia.

 

En matèria de direcció musical, a la nova temporada conflueixen una nova generació de mestres ambGiacomo Sagripanti, Ramón Tebar Esperanza Scapucci –tots per primera vegada al Liceu-, que s’intercalen amb mestres de referència internacional com William Christie, que dirigirà per primera vegada al Liceu. Renato Palumbo, Daniele Callegari, Pinchas Steinberg, Mikhail Tatarnikov i Patrick Summers també són reconeguts mestres que treballaran amb l’Orquestra i el Cor del Teatre, en la línia de millora i d’assoliment d’excel·lència musical que lidera el mestre Josep Pons, director musical del Liceu, que dirigirà les òperes Tristan und Isolde i Roméo et Juliette durant la nova temporada 2017/18.

 

La temporada 2017/18, el Liceu presenta tres noves produccions, una d’elles mai vista al Liceu. Roméo et Juliette és una nova coproducció amb The Santa Fe Opera que es va estrenar l’agost al mateix festival i que es podrà veure el febrer al Liceu sota la direcció d’escena de Stephen Lawless i la batuta de Josep Pons amb un únic repartiment de luxe liderat per Aida Garifullina i Saimir Pirgu. Manon Lescaut de Puccini és també una nova aposta del Liceu amb la direcció d’escena de Davide Livermore i el lideratge musical del francès Emmanuele Villaume. La nova producció, que s’estrenarà el juny del 2017 a Nàpols, compta amb la participació del Teatro di San Carlo i el Palau de les Arts Reina Sofía de València. Tres aclamats tenors, Kunde, de León i Davila, es reparteixen el rol de Des Grieux en un drama situat en el context de la immigració a principis del segle XX on també participaran les sopranos internacionals Ludmyla Monastyrska i Maria Pia Piscitelli en el rol de Manon. L’aposta del Liceu per la temporada 2017/18 serà el clàssic rus del segle XIXDemon  d’Anton Rubinstein, un títol mai vist al Liceu i pràcticament “redescobert” pel director d’escena Dmitry Bertman que parla sobre l’obsessió amorosa del dimoni. En aquesta coproducció, liderada pel Gran Teatre del Liceu, també hi participen el Teatre Helikon Opera de Moscou, l’Opéra National Bourdeaux i l´Staatstheater Nürnberg i compta amb el tenor Dmitri Hvorostovsky, com a dimoni i amb la soprano Asmik Grigorian, com a Tamara. Torna amb Demon el gran director musical Mikhail Tatarnikov, que ja va dirigir el concert de Hvorostovsky el passat novembre, amb un èxit aclaparador.

 

La temporada 2017/18 s’obrirà el setembre amb una òpera de Rossini que s’ha vist únicament 12 vegades al Liceu, Il viaggio a Reims. Aquest dramma giocoso, que compta amb Emilio Sagi en la direcció d’escena, és el context idoni per portar a terme una nova experiència “studio” que barreja en els repartiments grans cantants lírics amb joves promeses del cant per generar oportunitat als artistes novells. El Liceu amb aquesta iniciativa vol donar suport als joves cantants que acaben les seves carreres i donar-los, així, projecció a l’inici. En aquest repartiment, audicionat el juny del 2016, hi formen part tres dels guanyadors del Concurs Viñas del 2017: Ariadna González (2n premi), Carlos Pachón (3r premi) i Xabier Anduaga (5è premi) i. L’italià Giacomo Sagripanti (millor jove director musical als International Opera Awards 2016) assumeix la direcció musical d’aquest enginyós joc escènic amb un enfilall d’àries i peces concertants d’una originalitat i qualitat indiscutibles. El 7 d’octubre el Liceu es vestirà de gala per inaugurar una temporada de la mà de Verdi i Boussard, el director d’escena francès ens presenta Un ballo in maschera amb l’espectacular vestuari de Christian Lacroix i l’excepcional direcció musical d’un dels mestres referents internacionalment, Renato Palumbo. Un elegant joc de seducció i traïció que uneix a dalt de l’escenari del Gran Teatre dos repartiments de gran nivell amb Piotr Beczala, Fabio Santori, Dmitri Hvorostovsky, Giovanni Meoni, Ekaterina Metlova, Maria José Siri i Dolora Zajik, entre d’altres.

 

La presència catalana també és un dels pilars del Liceu, aquesta temporada el director d’escena Àlex Ollé (La Fura dels Baus) repeteix en la programació del coliseu amb el Wagner Tristan und Isolde. Aquesta producció de l’òpera de Lyon és la culminació de l’ideari artístic del compositor alemany amb la seva ambigüitat harmònica, la música tonal. El repartiment és excel·lent, Iréne Theorin i Stefan Vinke, dos indiscutibles referents wagnerians com a Brünnhilde i Siegfried, respectivament, a Der Ring des Nibelungen amb la direcció musical de Josep Pons, també aclamat per Götterdämmerung la passada temporada. Una proposta d’èxit que es completa amb l’escenografia d’Alfons Flores, la videocreació de Franc Aleu i el vestuari de Josep Abril. El Liceu recupera un dels seus muntatges més exitosos, L’elisir d’amore  de Mario Gas, representada per última vegada al Liceu el 2013. Una proposta còmica i romàntica ambientada en la Roma feixista, amb l’entranyable record del cinema neoclàssic. Jessica Pratt, Pavol Breslik i Roberto de Candia encapçalen un repartiment perfecte sota la batuta de l’espanyol Ramón Tebar, que debuta al Liceu. Les “Ensalades” de Jordi Savall amb Le Concert des Nations, el recital dels 25 anys del debut de Josep Bros i el Conte de Nadal de Charles Dickens amb la música d’Albert Ginovart, entre d’altres, completen les propostes amb presència de reconeguts artistes del país, tots ells amb projecció internacional.

 

La temporada operística clou el juliol de 2018 amb l’òpera romàntica La favorite de Donizetti, producció del Gran Teatre del Liceu, que es representarà en versió original, en francès, signada pel director d´escena francoespanyol Ariel García Valdés, estrenada el 2002. Encapçala el repartiment la mezzosoprano revelació Clémentine Margaine i la uzbeka Ksenia Dudnikova en el rol de Léonor de Guzman. Comparteixen escenari amb dos tenors de gran èxit, Michael Spyres i Stephen Costello, i amb els barítons Markus Werba i Mattia Olivieri, en el rol Fernand i Alphonse XI, respectivament.

 

Repertori barroc i primeres figures en les òperes de versió concert

L’incoronazione di Poppea obre les òperes en versió concert el desembre per celebrar el 450è aniversari del naixement de Monteverdi. Una de les òperes del primer barroc servida al Liceu pel talent d’un especialista com Jean-Christophe Spinosi (Serse) al capdavant de l’Ensemble Matheus. Més barroc amb Ariodante de Händel amb el gran director musical William Christie, que debutarà al Liceu amb Les Arts Florissants.Ariodante és una de les peces més màgiques del compositor alemany amb grans àries escrites amb l’esquemada capo.

 

Primeres figures per cantar òperes en versió concert que feia més de 30 anys que no es veien al coliseu de la Rambla. Poliuto de Donizetti, que no es representa al Liceu des del 1975, es podrà veure el gener de 2018 sota la batuta de Daniele Callegari, amb les veus de Sondra Radvanovsky -que debuta en el paper de Paolina a Barcelona-, Gregory Kunde i Luca Salsi. Attila, 33 anys després, també torna amb el baix Ildar Abdrazakov acompanyat d´Anna Pirozzi, Vasily Ladjuk i Josep Bros sota la direcció musical d’Esperanza Scappucci, que debuta al Gran Teatre.

 

Augmenta la dansa

En matèria de dansa, el Liceu augmenta a 3 ballets internacionals i manté el seu suport a IT Dansa. La intenció del Teatre és mantenir a 3 títols els espectacles de dansa per donar més solidesa a aquest gènere dins de la seva programació. Enguany recalaran al Liceu Le Ballet du Grand Théâtre de Genève amb Romeu i Julieta, l’Eifman Ballet de St. Petesburg amb Anna Karenina i Les Ballets de Monte-Carlo amb Le Songe.

 

Prokófiev va immortalitzar en partitura la tragèdia de Romeu i Julieta en una versió que es deia que era impossible de ballar per la seva complexitat rítmica. Amb el temps, aquesta peça s’ha convertit en el ballet més representat del compositor que és fidel a la dualitat lirisme-violència que emana la peça teatral. Arriba al Liceu la versió de Joëlle Bouvier per Le Ballet du Grand Théâtre de Genève, a mig camí entre la tradició i la modernitat. Un espectacle d’una bellesa i precisió extremes. Enguany, Le Songe de Les Ballets de Monte-Carlo també s’inspira en el dramaturg Shakespeare per presentar un espectacle únic basat en El somni d’una nit d’estiu. Una peça elegant i trencadora, clàssica i innovadora amb coreografia i posada en escena de Jean-Christophe Maillot, creada el 2005 sobre la música incidental de Felix Mendelssohn i amb partitures electròniques de Daniel Teruggi i Bertrand Maillot.

 

Boris Eifman coreografia la música de Pyotr Txaikovski per acostar-nos a la història de Lleo Tolstoi, Anna Karenina, una novel·la transformada en un dels drames més emocionants de la dansa contemporània. Aquesta peça és considerada una obra mestra d’Eifman degut al concepte de moviment dinàmic de la tràgica història d’amor. Després d’haver omplert tots els teatres d’Europa i Amèrica arriba per primera vegada al Liceu amb el Ballet Eifman i la direcció musical de Conrad van Alphen.

 

Concerts i recitals

L’Orquestra del Gran Teatre del Liceu sota la direcció de Josep Pons abordarà un repertori protagonitzat per Johannes Brahms i Richard Strauss. Un Rèquiem alemany, de Brahms amb la soprano Mojca Erdmann i el baix baríton José Antonio López  cantaran a la mort i a la resurrecció  en el concert del Memorial Pau Casals. Jaquelyn Wagner posarà veu a Vier letzte Lieder (Quatre últims lieder) de Richard Strauss, un programa molt complet que s´arrodoneix amb un repertori instrumental format per Till Eulenspiegels lustige Streiche, op. 28 (Les alegres aventures de Till Eulenspiegel Tod und Verklärung, op. 24 (Mort i transfiguració). Per acabar, una mescla dels dos compositors amb Així parlà Zaratustra, un dels poemes simfònics de Richard Strauss, que es combina amb una mostra de l’excel·lent maduresa musical i del virtuosisme de Johannes Brahms amb el Concert per a piano núm. 2, en Si bemoll major, op. 83 que interpretarà el pianista francès François-Frédéric Guy sota la direcció del mestre Pons.

 

També comptarem amb grans artistes com la mezzosoprano Magdalena Kozená i el seu Amor: entre el cel i l’infern, una fusió del flamenc més pur amb peces del Barroc espanyol. Les “Ensalades” de Jordi Savall, un collage musical del segle XVI amb les obres polifòniques de Mateu Fletxa el Vell i Bartomeu Càrceres. I dos grans noms de la lírica: Josep Bros i Plácido Domingo. Ambdós actuaran amb un repertori molt estimat, el primer tenor cantarà diversos compositors en el recital de 25è aniversari del seu debut al Liceu, i Domingo abordarà un programa de sarsuela, gènere que ha conreat des de la seva adolescència. En aquest concert l’acompanyarà la soprano Ana María Martínez amb la direcció musical de Jordi Bernàcer.

 

El programa de concerts i recitals es completa amb el concert final del Concurs Tenor Viñas, i l’esperat concert de Nadal que enguany serà el Conte de Nadal de Charles Dickens amb música d’Albert Ginovart il·lustrat en directe per Borja González de la companyia Ytuquepintas. El Cor Infantil Amics de la Unió amb l’Orquestra Simfònica del Liceu invocaran els fantasmes del passat, del present i del futur per estovar el cor de l’usurer Scrooge.

 

Una nova producció interactiva a El Petit Liceu

El Jove Barber de Sevilla, amb música de  Gioachino Rossini, és una nova producció interactiva del Gran Teatre del Liceu amb AsLiCo, (Associació Lírica i Concertista Italiana, Como), que compta amb la participació del públic, el qual acaba tenint una part molt activa de l’espectacle, formant un cor infantil amb els nens i nenes assistents. L’espectacle explica les aventures del jove Fígaro i anima els espectadors a descobrir els objectes i instruments de la barberia del jove protagonista. Una altra novetat pels més petits és l’espectacle de Romeu i Julieta al Laberint Màgic, un nou espectacle de la companyia d’Ariakadabra, on el públic ajuda a Romeu a trobar Julieta enmig d’un laberint de màgia i diversió. Un resum de la temporada operística pels més petits de la casa amb la millor màgia i efectes visuals. Torna al Liceu Allegro Vivace. Un viatge màgic pel món de l’òpera amb la firma de Joan Font dels Comediants amb fragments d’òperes de Monteverdi, Purcell, Mozart, Rossini, Donizetti, Berlioz, etc. Tres novetats combinades amb els grans èxits d’El Petit Liceu: La Petita Flauta Màgica, també dels Comediants; Guillem Tell de La Baldufa i Els Músics de Bremen de Joan-Andreu Vallvé (Centre de Titelles de Lleida).