VALORACIÓ DE LA XXII EDICIÓ DEL FESTIVAL TEMPORADA ALTA

ta_logo

Una fórmula d’èxit en temps de crisi

El festival de Girona i Salt aconsegueix la màxima ocupació de la seva història: 60.203 total d’assistents i el 93’4% d’ocupació en els espectacles de pagament.

Temporada Alta ha hagut d’ampliar més representacions que mai (en total 25) davant la demanda del públic
Potenciar l’autoria catalana i la jove creació i seguir apostant per la internacionalització, amb la mirada posada a Iberoamèrica, eixos de present i futur del festival

La Setmana de Creació Contemporània (Setmana dels Programadors) i el cicle #FF80 es consoliden com a punt de trobada de programadors europeus, i el nou cicle Connexió Iberoamèrica obre nous horitzons per l’escena catalana
Argentina acollirà de nou la segona edició del festival Temporada Alta a Buenos Aires

A pesar de les retallades, Temporada Alta és sostenible: gairebé la meitat del seu pressupost prové de recursos propis per segon any consecutiu

Una fórmula d’èxit! Una programació d’alt nivell, la implicació d’un públic fidel i cada vegada més ampli i
divers, polítiques de promoció i proximitat amb l’espectador, una gestió diària de l’oferta d’espectacles i
aforaments a partir de la demanda, una aposta per la internacionalització amb l’objectiu de ser referència a
Europa; aquests són alguns dels ingredients d’aquesta recepta. L’edició 2013 del festival gironí tanca la
seva 22a edició amb millors resultats que els que esperava en el seu inici.

Temporada Alta, Festival de Tardor de Catalunya. Girona / Salt , va preveure per aquest any un cartell
que mantenia –fins i tot augmentava- el mateix nombre de propostes, estrenes i produccions dels darrers
anys, però que, davant de les retallades i la crisi de consum que viu el nostre país –per no parlar
d’augment de l’IVA al 21% que afecta de manera directa en el públic-, s’exposava menys amb el nombre
de representacions per a cada espectacle. Si altres anys s’havien programat dues o tres representacions
d’alguns títols, en aquesta edició se’n posava a la venda una, un parell en el millor dels casos.

El públic però, una vegada més, ens ha sorprès i la demanda ha obligat a l’organització a programar 25 sessions
més (més d’un 20%) de les previstes . Sobre les 109 funcions de 88 espectacles programats, s’han
acabat fent 138 passis de propostes i gèneres ben diferents, no estrictament comercials, alguns d’ells de
risc. En definitiva, han estat més de dos mesos i mig –del 3 d’octubre al 8 de desembre- amb 27 estrenes
absolutes , 15 a l’Estat espanyol, 4 a Catalunya , 20 espectacles internacionals i més espectacles de
dansa que mai, la majoria dels quals han exhaurit les seves localitats, amb un 93% d’ocupació mitjana .
En aquesta edició, els espectadors que han assistit als espectacles de pagament han estat 47.914 (43.156
a Girona/Salt i 4.558 a Perpinyà), i això en un context de fortíssima crisi econòmica i en un moment en que
s’ha apujat l’IVA fins al 21%. Això ha estat possible en bona part gràcies a un treball d’equip i de
conjunció entre les administracions públiques implicades , a la implicació del públic i d’un teixit
empresarial còmplice per la via del patrocini i, en definitiva, per la voluntat de fer de Girona i Salt la

Ciutat del Teatre .
Entre les claus de l’èxit també podem trobar-hi el fet que Temporada Alta cerca des de fa anys una relació
més directa i personalitzada amb el seu públic . Eines com un sistema de venda propi, que permet
acostar l’oferta a cada espectador segons els seus interessos, o El Club Ciutat del Teatre , que genera
una comunitat activa i participativa, així com aspectes de la programació (més activitats paral.leles, nova
programació de cinema, etc), generen un major públic i més fidel. L’exemple de la companyia anglesa
Propeller és la millor foto d’aquesta equació: ha vingut sis vegades en la història del festival, i aquest any
ha fet sis representacions en quatre dies, amb un espectacle en anglès amb un llenguatge particular.
Actualment, l’assistència del públic de Girona supera àmpliament el 7% de la seva població –
percentatge mitjà a Catalunya- i aquest any ha vingut més gent de fora. “ Estem al límit ”, afirma Salvador
Sunyer, director Artístic del festival. Enguany, 12.289 persones han participat de les activitats
complementàries del festival, xifra que situa el total d’assistents a Temporada Alta en més de 60.000
persones.

En l’aspecte artístic, el festival compta ja amb una gran programació internacional, al nivell de les capitals
europees, i un bon planter d’espectacles del país, amb fórmules que potencien la dramatúrgia d’aquí i en
generen (Torneig de dramatúrgia, projecte Primera Plana, promoció d’autoria autòctona). Si Temporada
Alta es considera una programació d’elit per alguns, aleshores “ som la ciutat amb més elits del món ”,
segons Sunyer.

La internacionalització s’ha convertit en un dels eixos centrals de Temporada Alta, tant pel que suposa el
suport a la sortida de companyies i produccions del país com per l’objectiu de convertir la cita gironina
en un punt de trobada del teatre europeu i iberoamericà . Hores d’ara, programadors de tot el món
acudeixen al festival, i no solament a la cita de la Setmana de Programadors. L’experiència de tres anys
ens diu que els espectacles de creació contemporània, que proposen llenguatges diferents, són els que
més circulen en el circuit de festivals internacionals. Per això, un cop més, s’ha concentrat en el cap de
setmana del 21 al 24 de novembre un programa de 12 muntatges de llenguatge contemporani que
inclou propostes de gèneres molt variats com el teatre de text, la música, la dansa, els objectes, etc. Amb
la Setmana de Programadors – Setmana de Creació Contemporània enguany s’ha consolidat la
presència d’operadors teatrals internacionals a Girona, amb l’assistència de 71 professionals d’onze
països , afavorint el coneixement mutu de professionals i institucions de diversos països i la circulació
internacional de les propostes que s’hi presenten.

El projecte #FF80 , un programa multidisciplinar de joves
creadors de la generació dels 80 del qual aquest any s’ha fet la segona edició, i el nou programa
Connexió Iberoamèrica , que ha obert nous horitzons de contacte entre dues escenes germanes d’una
mateixa cultura, complementen l’aposta de Temporada Alta per a consolidar-se com a plataforma
d’internacionalització i espai de referència per als professionals catalans, europeus i llatins.
El festival és actualment un motor econòmic per la ciutat i la província: més de 1000 professionals
treballant al festival, més de 1000 habitacions, etc. Temporada Alta és l’espot d’una ciutat que té com
a motor de futur el Turisme Cultural , “ amb una alta implicació social que n’obté un bon retorn”,
afirma l’alcalde de Girona, Carles Puigdemont.

A més, quasi la meitat del pressupost del festival prové de
recursos propis. Ara, per Salvador Sunyer, el futur de Temporada Alta passa per fer un certamen que no
sigui només una programació:
– Fer un festival de ciutat , de país, però que treballa per l’espai europeu, amb una voluntat
internacionalista. “ Ha de ser la veu de l’escena d’un país i aparador de les noves tendències i
corrents del continent ”.
– Crear un espai de reflexió, a través de la Fundació La Ciutat Invisible, que reflexioni sobre la relació
entre cultura i societat, a través d’activitats i trobades.
– Generar un punt de trobada de l’escena europea i iberoamericana , “ per ser sobretot porta de
sortida de la nostra creació ”. Continuarem treballant amb Perpinyà, a pesar que no hi ha ja suport
econòmic europeu; tornem a fer Temporada Alta a Buenos Aires i estem treballant en un conveni perquè
les companyies d’aquí tinguin gires per argentina. I s’està movent un nou conveni amb Estrasburg per anar
a buscar nous recursos a Europa.
– “ Però ens falta El Canal ”. És necessària una eina de producció que ens doni continuïtat i presència
durant tot l’any.

En aquest sentit, el Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Ferran Mascarell, reconeix que
tots els leitmotiv que han inspirat sempre el festival Temporada Alta són actualment ja una realitat:
“impulsor imprescindible de la producció teatral catalana, sala d’encontre per al teatre
internacional, amb una programació de qualitat. És un festival de país que, juntament amb
FiraTàrrega, s’ha convertit en una peça imprescindible del nostre mapa teatral ”. Segons el conseller,
tots els grans agents teatrals catalans tenen en Girona i Salt una font d’inspiració i recursos. “ Actualment,
el nostre teatre té una major presència en festivals i temporades de fora, i Temporada Alta hi
contribueix molt. Camina per ser el festival global del teatre català i és ja un dels certàmens més
importants del continent europeu ”, conclou Mascarell.

PRODUCCIONS I COPRODUCCIONS

Malgrat la situació econòmica, Temporada Alta ha fet un esforç per a mantenir-se com a impulsor de la
creació escènica catalana i ha consolidat aquest impuls com un dels seus eixos d’actuació. El festival ha
produït quatre propostes ( Degustació, Els folls de Shakespeare, Primera Plana, i la tercera edició del
Torneig de Dramatúrgia Catalana ) i ha presentat en la seva programació 18 espectacles en els quals ha
participat com a coproductor o col·laborador. De tots aquests espectacles, 16 tenen ja prevista una gira
per Catalunya, Espanya i alguns fins i tot per Europa i Amèrica. Aquestes coproduccions s’han fet tant
amb companyies, com amb teatres públics i privats i amb fundacions i empreses del sector cultural. En
total, per tant, el festival ha participat en la producció o coproducció de 22 espectacles .
Temporada Alta manté a més la seva aposta per col·laborar en coproduccions internacionals , que
aquest any s’ha concretat amb la participació en l’espectacle Fauna , de l’argentina Romina Paula , un dels
joves valors de la dramatúrgia llatinoamericana. El festival també treballa per cercar institucions
internacionals que coprodueixin muntatges d’artistes catalans. És el cas de RE-Presentació: NUMAX de
Roger Bernat i de El policia de las rates de Bolaño / Rigola, en el programa d’enguany.

SETMANA DE CREACIÓ CONTEMPORÀNIA, #FF80 I CONNEXIÓ IBEROAMÈRICA

En la línia de potenciar la visibilitat de les companyies catalanes, per tercera vegada s’ha celebrat la
setmana de programadors (amb el suport de l’Institut Ramon Llull), que ja es consolida com un punt de
trobada esperat de la professió teatral a Girona, i que ha inclòs una vegada més la trobada de
programadors i el cicle #FF80 , organitzat per Temporada Alta i el Centre de Creació El Graner . En
aquesta edició s’han presentat al públic i als professionals 11 espectacles de creació contemporània ,
set del país i quatre d’internacionals. Pel que fa a programadors inscrits, ha incrementat el número de
països participants, amb representació d’onze països (França, Holanda, Alemanya, Irlanda, Itàlia, Bèlgica,
Xile, Argentina, Uruguai, Mèxic i Espanya) i amb un importat increment de professionals d’origen
iberoamericà. A més de la programació pensada per a interessar els professionals, s’organitzen
presentacions exclusives, a porta tancada, per a aquests i una reunió de treball en la qual diferents
directors de teatres i festivals catalans i europeus presenten, acompanyats pels seus respectius artistes,
projectes en fase de disseny o pre-producció, als quals donen suport i que poden interessar a altres
programadors presents, afavorint les opcions de coproducció i projecció internacional dels espectacles
futurs. Aquest any la trobada ha acollit propostes presentades per algunes de les institucions més
reconegudes del panorama teatral europeu i iberoamericà: Kunsten Festival des Arts de Brussel·les,
Festival Hybrides Montpellier, Théâtre Odeon de París, Festival Grec de Barcelona, Temporada Alta

– Festival de Tardor de Catalunya i Mercat de les Flors, i s’han presentat propostes, entre d’altres,
d’artistes com Angélica Liddell, Mariano Pensotti, La Fura dels Baus, Baró d’Evel Cirk o Kulbik . S’han
exposat també als professionals dos projectes en procés de dos artistes catalans que presentaran nova
producció el 2014: Monstres de Xavi Bobés / Playground i Sin baile no hay paraíso de Pere Faura.
Des de l’any passat El Graner i el Festival Temporada Alta treballen en col·laboració amb el projecte
#FF80 . Es tracta d’un programa de creadors catalans d’una mateixa generació (nascuts als 80), que han
estudiat i treballat a l’estranger i es mouen entre la nostra escena i l’escena forana. Tots ells treballen amb
codis artístics que potencien l’escena híbrida i la combinació de llenguatges. En aquesta edició els
projectes presentats han estat Escenas para una conversación después del visionado de una película de
Michael Haneke de El Conde de Torrefiel , Portland de Lali Ayguadé i Marcos Morau , Lowland de Roser
López Espinosa , i Stuntman, d’Umma Umma Dance.

Per primera vegada Temporada Alta ha presentat el cicle Connexió Iberoamèrica , amb la participació del
programa Iberescena del Ministerio de Eduación, Cultura y Deporte, que dona suport a la circulació de
propostes entre els països iberoamericans. S’han programat cinc espectacles ( Fauna, Cineastas, Julia,
Montserrat i Bienvenido a casa ) procedents de quatre països diferents (Argentina, Brasil, Uruguai i Mèxic),
i el nou projecte del director argentí Mariano Pensotti, en el marc de la Setmana de Programadors.

PETIT TEMPORADA ALTA A BUENOS AIRES

En la mateixa línia d’internacionalització de l’escena i dramatúrgia catalanes, i després de l’èxit de la seva
primera edició, Temporada Alta prepara de nou pel proper mes de febrer una petita programació
d’espectacles catalans a Buenos Aires , a la sala Timbre4 i en col.laboració amb el dramaturg i director
Claudio Tolcachir , així com un torneig de dramatúrgia entre autors de les dues bandes de l’atlàntic, en el
mateix format que s’organitza a Girona durant el festival.
TEMPORADA ALTA I EL COMPROMÍS SOCIAL, MIGRALAND
Des de fa vàries edicions, Temporada Alta treballa per a la cohesió social i en facilitar l’accés de
tothom als espectacles , tant amb la pròpia programació com en la política de preus i descomptes. A
través de programes que ja es vénen treballant com Apropa Cultura o Cultura Jove , amb un Club de
Mecenatge que finança entrades per a nens d’entorns econòmicament desfavorits als espectacles
familiars, la complicitat d’artistes en funcions benèfiques, etc. el festival s’acosta a grups en risc d’exclusió
social. Però ho fa també a través de la programació i de fer-ne partícips a alguns d’aquests col.lectius. És
el cas de Migranland , una proposta artística d’integració dirigida per Àlex Rigola , que ha treballat amb
membres de la comunitat immigrant de Salt perquè puguin acostar al públic les seves vivències i
problemàtiques.

Coincidint amb la celebració Temporada Alta 2013, la Fundació La Ciutat Invisible ha fet els primers
passos a través de El Club Ciutat del Teatre , que ha generat nous espectadors fidels al festival i li ha
aportat activitat i propostes dels seus propis membres.

TANCAMENT ECONÒMIC

L’avanç de tancament econòmic aporta indicadors de futur que ens semblen remarcables. La partida
d’ingressos es distribueix així: taquillatge (21%), patrocini (26%), Departament de Cultura de la
Generalitat de Catalunya (22%), Ajuntament de Girona (13%), Diputació de Girona (5%), INAEM (2%)
i Ajuntament de Salt (2%) , a banda de l’aportació addicional de la Generalitat per a producció (9%) .
Aquesta fórmula s’acosta força al que es considera ideal (33% diner públic, 33% taquillatge, 33% patrocini)
i marca la tendència en la producció de la programació dels propers anys. Al nostre país, en un festival
que no és purament comercial, que aposta per la creació contemporània i que coprodueix molts
espectacles, aquestes xifres suposen un cas únic de sostenibilitat que hem d’intentar mantenir. D’altra
banda, sembla també remarcable el fet que del total del pressupost es dediqui un 48% a l’apartat de
contractació (caixets + viatges + dietes i hotels). Un fet important, perquè generalment hi ha una
tendència a fer caure la crisi (i per tant a retallar) sobre la part artística, amb la qual cosa cada vegada
tenim més estructures i menys activitat artística.