14è SAN MIGUEL MAS i MAS FESTIVAL (del 25 de juliol al 4 de setembre)


14è SAN MIGUEL MAS i MAS FESTIVAL

BARCELONA ·  Del 25 de juliol al 4 de setembre

 foto_classica_mim_400

El 14è SAN MIGUEL MAS I MAS FESTIVAL omple de clàssica Barcelona els diumenges i els dilluns d’agost

 

  • El Palau de la Música Catalana i El Born Centre de Cultura i Memòria seus d’una programació on el centenari Granados té un paper destacat
  • Els diumenges i els dilluns són sinònim de música clàssica dins del 14è San Miguel Mas i Mas Festival que portarà de l’1 al 28 d’agost diferents propostes per als amants del gènere al Born CCM i al Palau de la Música Catalana

 foto_classica_mim_400

 

La programació arrenca dilluns 1 d’agost amb el concert del finalista del Concurs Internacional Maria Canals al Palau de la Música Catalana, Min-Sung Lee. El jove intèrpret sudcoreà portarà a Barcelona la Sonata per a piano en Si menor, Hob. XVI:32 de Haydn; les Klavierstucke, op. 119 de Brahms; La valse de Ravel i la Sonata per a piano, BB88 Sz. 80 de Bartók.

El 8 d’agost tot el protagonisme serà per a Enric Granados a qui el pianista Daniel Ligorio retrà tribut interpretant el recull que ha inclòs al seu darrer disc  “Granados. Works for piano” (Warner Music, 2016): Danzas españolas, Op. 37; Valses poéticos; Allegro de concierto Op. 46 i Escenas románticas. Ligorio és considerat per la crítica i pel públic com un dels pianistes amb més projecció del panorama nacional. Ha ofert recitals sol i amb orquestra en les sales i festivals més prestigiosos del país i de la seva pianística el gran mestre Xavier Montsalvatge en va destacar la seva autenticitat.

Joan Miquel Hernández i Mireia Fornells, components de la formació Nexus Piano Duo, portaran dilluns 22 d’agost un repertori que celebra la figura de Granados amb En la aldea, una de les dues úniques obres que va escriure per a piano a quatre mans. El duo, que és una de les formacions més actives de la música de cambra actual també tocarà peces d’obres de compositors amics i afins al gran mestre com Isaac Albéniz —Navarra i Suite espanyola Op.47—, Xavier Montsalvatge —Tres divertiments i Barcelona Blues— i Manuel de Falla —La Vida Breve i El Amor Brujo—.

Martina Filjak serà l’encarregada de cloure els dilluns pianístics al Palau de la Música Catalana el 29 d’agost  amb un programa on alternarà obres de Haydn, amb Bach, Liszt i Donizetti. Una de les pianistes més prometedores i carismàtiques de l’escena internacional que oferirà les Variacions en Fa menor, Hob XVII:6 i  la Sonata en Sol menor, Hob XVI: 44 —Haydn—; el Preludi i fuga en La menor —Bach/Liszt—; Deux Legendes, S.175 —Liszt— i  Reminiscences de Lucia di Lamermoor, S.397 i Marxa per al sultà Abdul Medjid-Khan, S.403 bis —Liszt/Donizetti—. 

 

Música de cambra al Born

La música de cambra vertebra l’oferta musical dels diumenges al Born Centre de Cultura i Memòria amb formacions de primer nivell com la que obre aquest mini-cicle dins del festival. L’Azahar Ensemble oferirà el 7 d’agost un emocionant programa que navega per tres segles de música per a quintet de vent, des d’obres originals per a aquesta formació —Reicha, Hindemith— fins a arranjaments de composicions per a orgue —Mozart— o piano —Turina—. Premiats en una de les competicions més prestigioses del món, el Concurs Internacional ARD de Munic, el grup ha estat recentment convidat a participar al festival organitzat pel famós Ensemble Pentaèdre a Montréal (Canadà), i a debutar a la sala de cambra de la Philarmonie de Berlín, a més de rebre invitacions per a festivals com el de Verbier, Dabos o Santander. Nascut en el sí de la Jove Orquestra Nacional d’Espanya el 2010, Azahar Ensemble va rebre una beca de la Fundació JONDE/BBVA gràcies a la qual va poder estudiar a la Hoschule für Musik der Stadt Basel a Suïssa amb el fagotista Sergio Azzolini, que ha sigut crucial en l’evolució del grup.

La pianista catalano-suïssa Katia Michel recalarà a l’escenari del Born CCM el 14 d’agost, després d’una gira pels Estats Units on ha ofert, amb una magnífica acollida, un repertori en homenatge a Enric Granados. La pianista tornarà a interpretar per al públic barceloní Valses poéticos, El Pelele, La maja y el ruiseñor i Requiebros. També abordarà obres de Schumann, autor romàntic que executa amb una elegància i sensibilitat astoradores.

Beatriz Jiménez-Marconi i Olga Kobekina s’uneixen a l’escenari de la sala Moragues el 21 d’agost per a compartir amb el públic una “serata lírica” en què faran un emocionant recorregut pels diferents gèneres del cant líric: l’òpera, la cançó i la sarsuela, interpretant algunes de les pàgines daurades d’autors com G. Puccini, A. Dvořák, C. Bizet, M. de Falla, E. Granados i X. Montsalvatge, entre molts altres. La soprano barcelonina, d’origen italià, s’ha format amb la soprano búlgara Maty Pinkas i el tenor Eduard Giménez i ha rebut consell de genis com Jaume Aragall, Raquel Pierotti o Montserrat Caballé. La seva fantàstica veu s’ha pogut escoltar a escenaris com el Gran Teatre del Liceu (“Diari d’un desaparegut”, “El jugador”, “Salomé”, “Parsifal”…), el Palau de la Música Catalana, el Gran Teatro de La Habana o el Teatro Real de Madrid, d’on acaba de venir després de participar en la producció “Moises und Aron” de Schönberg. La refinada tècnica d’Olga Kobekina, pianista russa formada al Conservatori Mussorgsky dels Urals, acabarà d’arrodonir una vetllada oberta a les emocions.       

Diumenge 28 d’agost tancarà la programació de clàssica al Born CCM dins del 14è SAN MIGUEL MAS I MAS FESTIVAL el Trio Pedrell amb obres de Schubert, Granados i Brahms. El Trio Pedrell porta el nom de Felip Pedrell per recuperar en la memòria col·lectiva la figura del compositor, musicòleg i editor català, un dels pares de la música nacionalista espanyola que va exercir gran influència en personatges com Isaac Albéniz, Manuel de Falla o Enric Granados. Precisament d’aquest darrer autor  interpretaran el “Trio amb piano Op. 50”, que exemplifica l’escriptura altament expressiva, banyada de romanticisme apassionat, característica de les composicions de Granados. La interpretació d’aquesta obra, que l’autor va crear amb 27 anys, es completa amb una altra peça de joventut, escrita per Schubert als 15 anys, en un sol moviment i en imitació als models clàssics. El programa clourà amb la darrera versió del “Trio amb piano Op. 8 núm. 1” de Brahms, que data de 1889.