Harum Farocki. Empatia (1 de juny – 16 d’octubre de 2016) Fundació Antoni Tàpies


 

Harum Farocki. Empatia
1 de juny – 16 d’octubre de 2016

9e4df2c1-b0a7-4dfd-af13-bc0700633e14

Dos anys després de la mort de Harun Farocki (Nový Jičín 1944-Berlín, 2014), aquesta exposició reprèn els films i les instal·lacions d’un autor que ha estat considerat cineasta, artista, crític i activista, i que ja es compta entre els referents més importants de la segona meitat del segle vint.
Antje Ehmann (cocomissària) i Carles Guerra (cocomissari).
Conjuntament amb l’Institut Valencià d’Art Modern, la Fundació Antoni Tàpies desplega la segona part d’un projecte que permetrà revisitar les pel·lícules militants de la dècada de 1960 i les instal·lacions que a partir de 1995 ocuparan plenament a Harun Farocki. Si bé la presentació a l’IVAM posa l’èmfasi en les recerques sobre dispositius de vigilància, així com la tecnificació de la visió, a la Fundació Antoni Tàpies es podran veure una sèrie d’obres emblemàtiques que repensen el treball i les noves formes que adquireix la demanda de producció capitalista, especialment aquelles que han exigit la mobilització d’aspectes més subjectius i humans que abans quedaven al marge de qualsevol temptativa d’explotació.
 

La noció d’empatia, extreta d’un text de Harun Farocki, encapçala la tria d’obres que es podran veure a Barcelona. Si a la dècada de 1960 el distanciament brechtià va imposar el determinisme i un afany per l’objectivitat en allò que en diem les pràctiques documentals, cap al final de la seva vida Harun Farocki es va preguntar per què aquella paraula tan preuada havia estat donada a l’enemic, és a dir, a la indústria del cinema i l’entreteniment. Calia reconsiderar-la i reapropiarse’n. Això explicaria la concepció tan particular desenvolupada per aquest autor, en virtut de la qual la càmera presencia espais de formació professional, negociacions empresarials i espais laborals sense jutjar ni estigmatitzar. Les seves pel·lícules vindran a ser el testimoni d’un ensinistrament meticulós de la força de treball, especialment en aquells àmbits on la comunicació interpersonal juga un paper essencial.
 

Per complementar aquesta selecció d’obres que il·luminen l’interès pel món del treball, ara i en el passat, i molt possiblement derivat del motiu original del cinema, la Fundació Antoni Tàpies presentarà per primer cop a l’Estat espanyol una gran instal·lació realitzada per Harun Farocki i Antje Ehmann. Eine Einstellung zur Arbeit / Labour in a Single Shot (2011-2014) rememora les sortides de la fàbrica que s’han reproduït durant més d’un segle. La producció d’aquesta obra de grans dimensions ha estat realitzada en el context de seminaris impartits pels dos autors i a diferents ciutats del món, la qual cosa indica que els escenaris del cinema es troben allà on hi ha una pedagogia de la imatge. La idea d’un cinema que evita la il·lusió d’una imatge innocent i que pensa la transmissió ideològica a través de la història de la visualitat ha donat caràcter a l’obra de Harun Farocki.

Més informació
 

, .