RITTER, DENE, VOSS / RETORN ( Del 27 de febrer al 23 de març de 2014) TEATRE AKADÈMIA

untitled

De Thomas Bernhard
Direcció de Konrad Zschiedrich

TEATRE AKADÈMIA (Barcelona)
Del 27 de febrer al 23 de març de 2014

L’obra de Bernhard Ritter, Dene, Voss / Retorn s’instal·la al teatre Akadèmia
 Mercè Managuerra, Emilià Carilla i Teresa Vallicrosa protagonitzen el text de Thomas Bernhard, portat en escena pel director alemany afincat a Barcelona Konrad Zschiedrich

El muntatge es podrà veure a partir del 27 de febrer, i l’estrena oficial se celebrarà el proper dia 5 de març

El Teatre Akadèmia presenta el seu nou espectacle de producció pròpia: Ritter, Dene, Voss / Retorn, un text de Thomas Bernhard, mostra de l’anomenat “Teatre de la Nova Subjectivitat». Dene i la seva germana Ritter, ambdues actrius, treuen per enèsima vegada el seu germà filòsof del centre psiquiàtric de Steinhof, per dur‐lo a la casa familiar que han heretat. Ell torna a casa, però amb la idea de romandre‐hi un temps breu. El darrer títol que Bernhard va firmar ens mostra tres personatges al límit. La casa familiar de la família Worringer és un infern del qual no es pot fugir, un infern que té el centre neuràlgic al menjador, a l’hora de dinar. L’obra, escrita el 1984, està inspirada en la història de la família del filòsof i matemàtic austríac Ludwig Wittgenstein.

Si Bernhard va batejar els personatges i la peça amb els cognoms dels tres actors que van protagonitzar la peça en la seva estrena, ara el director, Konrad Zschiedrich hi afegeix un a paraula, “retorn”. Retorn de l’obra, retorn de Ludwig a la casa paternal, o al manicomi? “Però què és un títol?”, ens planteja Zschiedrich. “Potser una promesa…”
L’autor Thomas Bernhard (Heerlen, 1931‐ Gmunden, 1989) va ser poeta, novel·lista i dramaturg en llengua alemanya, sovint titllat a Àustria de Nestbeschmutzer (algú que embruta el seu propi niu). Va ser un autor crític, molt aclamat a l’estranger. Els seus treballs estan molt marcats pel sentiment d’abandonament i la malaltia. Són característics els seus monòlegs irònics que han acabat creant un estil que s’anomena Teatre de la Nova Subjectivitat (Theater der neuen subjektivität). A més de pessimista, és també un gran humorista, i en el gènere teatral és on més explota la vena satírica, el seu humor negre, que sorgeix de la col·lisió entre allò profund i allò trivial. Els textos de Bernhard aporten al teatre contemporani aquesta destrucció de la coherència.

Thomas Bernhard va morir el 12 de febrer de 1989. La seva darrera voluntat va ser que durant els 70 anys que duren els drets d’autor a Àustria, les seves obres hi fossin prohibides. Hi ha qui veu en això una burla, un peculiar sentit de l’humor. Hi ha qui es refereix al seu afany de polemitzar fins al final. Però potser només sigui un pas més en un discurs coherent, tan clar en la seva obra com en la seva vida.

FITXA ARTÍSTICA
Ritter, Dene, Voss / Retorn, de Thomas Bernhard
Direcció, versió i traducció: Konrad Zschiedrich
Intèrprets: Mercè Managuerra, Emilià Carilla i Teresa Vallicrosa
Disseny d’il·luminació: Tito Rueda
Disseny d’escenografia i vestuari: Ramon Ivars Suport d’escenografia: Natàlia Aguirre i Patrícia Barrachina