CIcle de teatre Cicatrius ( a partir del 9 de novembre)


La venjança no és important. La memòria sí

El cicle de teatre Cicatrius es presenta en escena aquesta temporada 2016-2017 de la mà de la companyia Exquis Teatre, per la necessitat de mantenir intacta la memòria històrica d’uns fets terribles que van passar ara fa 78 anys: l’Holocaust i genocidi nazi, un dels episodis més negres de la història recent d’Europa.

598d0a93-095e-4523-adae-3c2b84d30de0

 
 

 

 

 

 

 

 

Però, per què és necessari?

Perquè mantenir la memòria històrica és un exercici social que s’ha de practicar en tots els àmbits de la vida humana, de manera continuada, per no tornar a caure en els mateixos errors. A Europa, especialment a partir de la dècada dels 80, van començar a proliferar diferents treballs al voltant de la importància dels indrets de la memòria, dels espais commemoratius. El paper de la memòria social s’ha reconduït per uns camins que es relacionen amb les necessitats de legitimació, justificació o reivindicació de les identitats col·lectives.

Amb aquest cicle, no es pretén substituir els fets històrics, sinó, tot al contrari, recordar la seva importància per no oblidar-los. Per no tornar-los a repetir.

 

Les obres teatrals de Cicatrius

El cicle compta amb quatre espectacles que es presentaran tant a teatres com a espais no convencionals:

La Nit de Helver, de Ingmar Villqist

Direcció Pavel Bsonek
Amb Sergi Torrecilla i Alba Florejachs 

9 de novembre 2016. Saló del Tinell de l’Ajuntament de Barcelona. 
Del 12 al 22 de gener de 2017Teatre Tantarantana (Àtic 22 – Carrer de les Flors, 22. Barcelona)
 

La nit de Helver té el seu origen en un passat no gaire llunyà, en un país del centre d’Europa on un règim feixista té el poder. Entre un home, en Helver, i una dona, la Karla, s’ha creat una relació estranya basada en la dependència. I aquella nit tràgica del 9 de novembre de 1938, la cuina on eren aquell home i aquella dona, i que fins aleshores havia estat un refugi segur per a tots dos, es converteix en un parany. És la nit dels vidres trencats.

La Conferència de Wannsee, de Filip Nuckolls, Vladimír, Cepek i Pavel Bsonek

Direcció Pavel Bsonek
Amb Jordi Gràcia i Vallès, Carles Goñi, Jose Pérez-Ocaña, Oscar Intente, Roger Batalla, Xavier Pàmies, Oriana Bonet, entre d’altres.
Del 18 de gener al 5 de febrer 2017.
Casa de la Seda (Carrer de Sant Pere Més Alt, 1. Barcelona)
 

La recreació de la conferència més repugnant de la història.
15 actors reproduiran la Conferència de Wannsee, la reunió que va tenir lloc el 20 de gener de 1942 on 15 dirigents alemanys i del Partit Nazi van formalitzar la “Solució final”: les operacions necessàries perquè els jueus de l’Europa sota ocupació alemanya fossin traslladats a camps d’extermini operats per les SS i ubicats a Polònia i a altres països europeus. Aquest any es compleix el 75è aniversari d’aquella fatídica reunió.

Protesta, de Václav Havel

Direcció Jordi Casasampera
Amb Carles Goñi i Jordi Gràcia Vallès
Del 9 de març al 2 d’abril 2017.
La Seca Espai Brossa (Carrer Flassaders, 40. Barcelona)

Prohibit pel règim comunista, s’ha convertit en una peça de culte a Txèquia, per la seva lluita en defensa de les llibertats. L’autor, Vaclav Havel, va ser el president de l’escissió entre la República Txeca i Eslovàquia i part fonamental del moviment Carta 77, de defensa dels Drets Humans.

 
Leni, de Valeria Schulzová i Roman Oleksák 

Direcció Pavel Bsonek 
Amb Montse Guallar, Sergi Mateu i Minnie Marx
5, 6 i 7 de Maig 2017 
Teatre Principal de Sabadell.
Amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sabadell
 

Recreació de l’entrevista de televisió entre Johnny Carson i Leni Riefenstahl, una de les directores de cinema més grans del món, però que va brillar gràcies a les pel·lícules que va fer pel Tercer Reich.