L’assetjament, tema central de l’edició número tretze de ‘BCNegra’ del 29 de gener al 4 de febrer


L’assetjament, tema central de l’edició número tretze de ‘BCNegra’
bcnegra18-twitter-generic-1024x5122

 

 

 

 

Del 29 de gener al 4 de febrer, Barcelona acull una nova edició, la que fa tretze, de BCNegra, el festival de novel·la negra de Barcelona, que enguany estrena comissari, posa l’accent en els escriptors i pren l’assetjament com a tema central.

«Gos petit mossega» és el lema d’aquesta edició de la trobada, on veurem que els aparentment més dèbils també poden ser un fre a la prepotència dels assetjadors i que el seu posicionament envers la injustícia constitueix sovint el motor de moltes històries negrocriminals. Durant la trobada es parlarà d’assetjament a l’escola, assetjament de gènere i, també, d’assetjament a la xarxa.

L’edició d’enguany estrena comissari, un Carlos Zanón  que alterna les seves tasques literàries (ha signat novel·les com Yo fui Johnny Thunders o Taxi i prepara una novel·la protagonitzada pel detectiu Pepe Carvalho) amb la direcció d’un festival que, fins ara, dirigia el llibreter i expert en novel·la negra Paco Camarasa.

Més de 36 activitats, 106 autors convidats, 28 moderadors, més de vuitanta ponents que arriben d’Europa, Àfrica i Amèrica… És, en xifres, el resum d’una edició que té com a convidats autors tan destacats com James Ellroy, que rebrà el XIII Premi Pepe Carvalho en un acte al Saló de Cent de l’Ajuntament el dijous, 1 de febrer. Amb ell, d’altres grans talents del gènere negre que van de Don Winslow o Louise Penny al biògraf Robert PolitoRay CelestinEmma FlintRobert Knox o B.A. Paris, entre molts d’altres, sense comptar autors fonamentals en l’escena negra en català i castellà com Juan MadridVíctor del ÁrbolLorenzo SilvaAlicia Giménez BartlettAndreu MartínLeonardo Padura o Julián Ibáñez.

Dues taules rodones analitzaran l’obra de Manuel de Pedrolo (del naixement del qual ara fa cent anys) i de Jaume Fuster (desaparegut fa vint anys), i també hi haurà tres trobades dedicades a analitzar un personatge (el Ripley de Patricia Highsmith), un llibre (Arte salvaje. Una biografia de Jim Thompson, de Robert Polito) i un autor (Jean-Patrick Manchette, pare del néo-polar francès).

Ampliant el punt de mira, aquesta edició de BCNegra parlarà de narrativa negrocriminal, sí, però també s’obrirà a d’altres gèneres que van de la poesia a la música, passant pel microteatre, el còmic, les sèries de televisió i fins i tot el pulp i el cinema.

I és que l’Aribau Multicines acollirà projeccions, però també taules rodones i s’afegeix a un festival que transcorre com és habitual a l’Auditori del Conservatori del Liceu, però també a l’Institut français o a les dependències de l’antiga presó Model, la Sala Apolo i l’Antiga Fàbrica Estrella Damm, entre d’altres espais.

Tot, amb la imatge que ha creat per al festival la il·lustradora Natalia Zaratiegui (a la imatge, amb Carlos Zanón, durant la presentació del festival), que ha renovat la imatge de BCNegra introduint el color en un cartell que recrea una ciutat d’estètica expressionista amb una forta presència femenina.

Si voleu saber més sobre l’edició número 13 de BCNegra, consulteu el web d’aquesta trobada de literatura negra.