DOCSBARCELONA, 20 ANYS DE MIRADES INQUIETES AL MÓN (a partir del 18 de mag)


 

DOCSBARCELONA, 20 ANYS DE MIRADES INQUIETES AL MÓN
 
 
 d2afb0c5-37fb-4545-9499-ec01450972cb
 
 
 
EL FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINEMA DOCUMENTAL AMPLIA LA SEVA DURADA I FA CRÉIXER LA SECCIÓ OFICIAL
LA PROGRAMACIÓ INCLOU 94 PEL·LÍCULES DE 30 PAÏSOS
AMAZONA, OPERA PRIMA DE CLARE WEISKOPF, INAUGURARÀ EL CERTAMEN EL 18 DE MAIG
LA PRODUCCIÓ CATALANA LA CHANA, PREMI DEL PÚBLIC A IDFA, ENS DESCOBRIRÀ UNA PODEROSA ARTISTA DEL FLAMENC A LA CLOENDA DEL FESTIVAL
ELS DIRECTORS PAWEL LOZINSKI, ALFRED PEABODY, BOBBI JO HART I MARCUS VETTER, CONVIDATS DESTACATS D’AQUESTA EDICIÓ
DOCSBARCELONA S’ESTENDRÀ A BERGA, GRANOLLERS, MANRESA, VILAFRANCA DEL PENEDÈS, BADALONA I LA GARRIGA
Reel DocsBarcelona 2017 > Un tast de 7 minuts de la programació
 
DocsBarcelona compleix 20 anys el 2017 i per celebrar les seves dues dècades d’història doblarà la seva durada, incrementarà la seva secció oficial i ampliarà el palmarès. Del 18 al 28 de maig, el Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona oferirà 94 pel·lícules de 30 països i un mercat de finançament de projectes de referència, que per a molts cineastes és la primera passa del seu documental. Les activitats adreçades a la indústria convocaran més de 500 professionals del sector a la capital catalana. DocsBarcelona compta amb el suport delDepartament de Cultura de la Generalitat de CatalunyaMEDIA. Europa Creativa,  l’Ajuntament de Barcelona, laDiputació de BarcelonaAcción Cultural Española (AC/E) i el CCCB, entre d’altres.
 
La Secció oficial inclourà el 2017 38 títols a competició, distribuïts en tres seccions: Panorama, una selecció dels documentals més recents i rellevants de l’escena internacional, Latitud, reservada a produccions d’Espanya, Portugal i Amèrica Llatina, i What the Doc?, una nova finestra a títols més experimentals. Competiran pel Premi DocsBarcelona – TV3 a la Millor Pel·lícula, el Premi Nou Talent a la millor pel·lícula dels directors debutants, el Premi Latitud DocsBarcelona patrocinat per Antaviana Films, el Premi What the Doc?, el Premi Amnistia Internacional i el Premi del públic. Dels 46 títols que conformen la programació de Secció oficial i les Sessions especials, sis són de factura catalana: La Chana, Grab & Run, Desde que bailas, Sasha, Les 7 vides d’Eduard Toda i Clase valiente. També la producció hispano-mexicana Al otro lado del muro té director català, Pau Ortiz.
 
Clare Weiskopf (Amazona), Alfred Peabody (All Governments Lie), Juan Pancorbo i Clara López Rubio (Hacking Justice (El juez y el rebelde)), Karin Steinberger i Marcus Vetter (The Promise), Mila Aung-Thwin i Van Royko (Let There Be Light), Neasa Ní Chianáin i David Rane (In Loco Parentis), Lucija Stojevic (La Chana), Bobbi Jo Hart (Rebels on pointe) o Pawel Lozinski (You have no idea how much I love you) són alguns dels directors que visitaran enguany el festival. Al seu costat, el públic podrà conèixer els singulars protagonistes d’algunes d’aquestes històries, com la bailaora Antonia Santiago Amador, coneguda com “La Chana”, o Carlos Renedo i Chase, ballarins de Les Ballets Trockadero de Montecarlo, la famosa companyia de dansa de Nova York que ha esdevingut un símbol del transvestisme parodiant els grans clàssics del ballet.
20 ANYS DE DOCSBARCELONA
El festival creix en durada, activitats i abast territorial amb motiu de la seva vintena edició i amb la complicitat d’institucions, entitats i mitjans de comunicació del país. Als seus espais habituals (el Teatre i l’Auditori del CCCB, els cinemes Aribau Multicines i Aribau Club, l’Antiga Fàbrica Estrella Damm i la Llibreria Altaïr), se sumaran sis seus més a la província de Barcelona, gràcies a la col·laboració amb l’àrea de cultura de la Diputació de Barcelona i els ajuntaments de Berga, Granollers, Manresa, Vilafranca del Penedès, Badalona i La Garriga.
 
La celebració d’aquestes dues dècades de documentals a Barcelona també es traduirà en la programació: amb la col·laboració de PRO-DOCS incorpora una sessió especial dels curts documentals catalans més rellevants dels darrers anys, Catalan ShortDocs, i una nova secció no competitiva amb 16 curts internacionals que exploren l’animació com a recurs narratiu, ShortDocs Animats, amb el suport del Festival Non-Stop Animació.
 
A la taula rodona La industria del documental a CatalunyaPaco Escribano, Joan GonzàlezTono FolgueraJordi Balló,Francisco Vargas, Neus BallúsMiquel Garcia i Tue Steen Müller repassaran les fites més rellevants dels darrers 20 anys en la producció, distribució i exhibició, i plantejaran els reptes de futur del sector. L’espai Sense ficció de TV3 també se sumarà a la celebració dels 20 anys del festival. El 23 de maig traslladarà el seu plató al Teatre CCCB per emetre des del DocsBarcelona un programa especial.
UNA MIRADA INÈDITA I VALENTA 
Mogadishu Soldier
Gràcies al compromís dels documentalistes, el festival s’aproparà amb una nova mirada als conflictes de Colòmbia, Síria o Somàlia, a les bambolines de dos casos judicials que han colpit el món, a les fàbriques tèxtils de la Índia o a les noves veus del periodisme d’investigació. En tots aquests casos, el documental ofereix una mirada inèdita a partir d’un material únic i excepcional, i esdevé un testimoni valent dels nostres temps.
 
El silencio de los fusiles, de la periodista Natalia Orozco, retrata el procés de pau de Colòmbia amb un accés privilegiat als protagonistes de les negociacions, com el que han tingut Clara López Rubio i Juan Pancorbo a l’ambaixada d’Equador per rodar Hacking Justice (El juez y el rebelde), un insight a la defensa internacional de Julian Assange liderada per Baltasar Garzón. Veurem el desgast i l’angoixa del fundador de Wikileaks i un procés judicial sense precedents. El documental The Promise busseja en un cas polèmic que també va impactar el món l’any 1985: l’assassinat de Nancy i Dereck Haysom. La seva filla Elizabeth Haysom i Jens Soering, el seu xicot de l’època, van ser declarats culpables en el primer judici criminal emès en directe per la televisió americana. Tres dècades més tard, els documentalistes Marcus Vetter i Karin Steinberger aporten noves proves al cas.
 
Last Men in Aleppo, documental guanyador de la passada edició de Sundance, s’endinsa en la lluita diària i heroica dels voluntaris de l’ONG Defensa Civil Siriana, coneguts com els Cascos Blancs, per mostrar, amb els ulls dels últims ciutadans d’Alep, la tragèdia indescriptible que pateix el poble sirià. I a través de les crues imatges filmades per dos soldats descobrirem a Mogadishu Soldier la violència caòtica que envolta des de fa deu anys els dos milions d’habitants de la capital de Somàlia, assetjats pel grup terrorista Al-Shabaab, filial d’Al-Qaeda. Dramàtica i desoladora és també la realitat dels treballadors de les fàbriques tèxtils de la Índia que retrata magistralment Machines, de Rahul Jain, un documental visualment hipnòtic i laberíntic.
 
Un altre dels plats forts del festival serà All Governments Lie. Glenn Greenwald, Jeremy Scahill, Amy Goodman i Michael Moore, entre d’altres, ofereixen el seu testimoni en un documental produït per Oliver Stone que posa cara i dóna veu als noms que hi ha darrere temes tan espinosos com el cas Snowden, les fosses comunes a la frontera de Mèxic o la violació del dret a la intimitat dels ciutadans. Una nova fornada de periodistes d’investigació de mitjans independents que recupera el llegat d’I.F. Stone.
LA MIRADA DE LES DONES
Fallen Flowers, Thick Leaves
Aquest any DocsBarcelona inaugura i clausura la seva programació amb dues pel·lícules dirigides per dones. A més, prop del 50% de les pel·lícules que conformen la vintena edició estan dirigides o co-dirigides per dones. I una taula rodona amb cinc directores – Debra ZimmermanRoser Corella, Bobbi Jo Hart, Lucija Stojevic i Clare Weiskopf – aprofundirà en les noves direccions i perspectives del cinema documental.
 
A més de la pel·lícula inaugural, Amazona, cinc títols de la programació giren al voltant de temàtiques femenines. A Fallen Flowers, Thick Leaves, un cant vibrant a l’emancipació sexual de la dona, una sexòloga xinesa ens obre les portes de la seva consulta a Pequín i ens desvela històries íntimes que trenquen tabús, com ho fa la protagonista del documental francèsMadame Saïdi, una inusual dona iraniana, divertida, excèntrica i sense pèls a la llengua que als 70 anys es converteix en una estrella del cinema.
 
Les directores Catalina Mesa i Olga Delane ens ofereixen amb els seus documentals dues col·leccions de retrats de dones. La primera revela amb Jericó l’ànima femenina d’aquest poblet de la regió d’Antioquia, al nord-oest de Colòmbia, i la segona torna al seu poble natal, Onon-Borzja, per sacsejar els fonaments tradicionals i conservadors de la parella ambSiberian Love.
 
Girasoles de Nicaragua difon una decisió valenta i sense precedents del Tribunal Suprem de Nicaragua, que va determinar que 18 treballadores sexuals fessin de mediadores judicials per facilitar la resolució dels conflictes de la seva professió. La seva tasca és fonamental en un país amb més de 14.000 dones dedicades al comerç sexual.
PARES I MARES, AVUI 
Life to come
Experiències d’infància, les fronteres entre la llibertat i la responsabilitat en la criança, el poder de l’amor o els mètodes educatius alternatius protagonitzen set títols de la programació de DocsBarcelona 2017. Amazona, la producció que inaugurarà el festival el 18 de maig, reflexiona sobre les accions i decisions que fan bona a una mare. Clare Weiskopf, la directora del film, tenia 11 anys quan la seva mare va fugir a la jungla colombiana, abandonant-la a ella i al seu germà petit. Trenta anys després es retroben per buscar respostes i tancar ferides. També la producció polonesa You have no idea how much I love you, últim i controvertit documental de Pawel Lozinski, dibuixa un retrat profund de la complexa relació entre una mare i la seva filla. Les converses íntimes amb el seu terapeuta, filmades amb una senzillesa radical, ens revelen les emocions viscerals que marquen una vida i s’amaguen darrera les paraules i el silenci. Pawel Lozinski protagonitzarà el 7 plans 7 d’aquesta edició del festival, una classe magistral en què el cineasta i director de fotografia polonès reflexionarà sobre el llenguatge cinematogràfic amb 7 plans o seqüències especialment triats per a la ocasió.
 
L’hora dels deures i In loco parentis il·lustren el debat sobre els mètodes educatius. En la primera, un pare filma el patiment diari del seu fill per fer els deures. El fantasma del fracàs escolar oprimeix la passió creativa d’un nen inquiet i imaginatiu. L’entranyable relació pare-fill, tota una muntanya russa d’emocions, ens revela amb humor les contradiccions del sistema educatiu francès. Amb In loco parentis descobrim el món màgic de la Headfort School, l’únic internat d’Irlanda per nens de 7 a 12 anys. Llatí, matemàtiques i rock & roll. Tota una aventura d’imaginació i fantasia conduïda per dos professors estrambòtics que porten cinquanta anys transformant les vides dels seus alumnes.
 
Tres documentals d’aquesta edició ens donen autèntiques lliçons de vida: Life to come recull la lluita aferrissada de dos bessons prematurs per sobreviure, Sasha ens presenta un nen ucraïnès de vuit anys que arriba al nostre país per conviure amb una família catalana i Al otro lado del muro acompanya l’Ale i la Rocío, dos adolescents hondurenys emigrats a Mèxic, que afronten el repte de cuidar els seus dos germans petits amb la mare a la presó. Tres autèntiques lliçons de vida.
DOCUMENTANT LES ARTS ESCÈNIQUES
Rebels on pointe
Per aquest festival ja és tota una tradició cloure la programació amb documentals sobre arts escèniques. La producció catalana reconeguda amb el Premi del públic a IDFA, La Chana, de Lucija Stojevic, posarà enguany el punt i final descobrint-nos una ballarina autodidacta, de 67 anys, sensual i vulnerable, que decideix tornar als escenaris després d’una pausa de 25 anys.
 
Amb Angélica [una tragedia], Manuel Fernández-Valdés signa un retrat visceral i intens de l’actriu, directora i escriptora Angélica Liddell, una de les veus més poderoses del teatre espanyol contemporani, a partir d’un accés inèdit als seus assajos.
 
La dansa com a eina d’alliberament inspira els documentals Rebels on pointe i Desde que bailas. El primer, protagonitzat per la companyia novaiorquesa ‘Les Ballets Trockadero de Montecarlo’, símbol del transvestisme, és un divertit còctel d’alta cultura i estètica ‘camp’, que converteix el gest de posar-se tutú en un acte de rebel·lia.  La producció catalana Desde que bailas s’endinsa en els clarobscurs de la condició humana a partir del terratrèmol que suposa per la parella formada per la Nuri i en Joan la sobtada afició d’ella pel ball. Després de tota una vida de costums en parella, fa que la rutina del matrimoni s’esmicoli. 
DOCUMENTAL ECOLÒGIC
Angry Inuk
En cada edició, el festival proposa alguns dels títols imprescindibles de la collita de l’any sobre ecologia. Angry Inuk aborda un conflicte mediambiental poc conegut: les foques són un símbol de la lluita ecologista però també l’aliment base dels inuits, la cultura indígena que habita les tundres de l’Àrtic. La directora inuit Alethea Arnaquq-Baril dóna veu al seu poble per defensar-se dels prejudicis culturals que envolten el seu estil de vida. Woman And The Glacier, d’Audrius Stonys, ens transporta al glaciar Tuiuksu de Kazakhstan, on una científica lituana porta 30 anys vivint a 3.500 metres sense cap contacte amb el món civilitzat. Tota una vida dedicada a captar l’evolució del nostre planeta. Kevin McMahon també traça aSpaceship Earth un apassionant recorregut històric, entre la ciència i la poesia, sobre els efectes de la petjada humana a la Terra.
 
Let there be light planteja si és possible crear un sol artificial. Al sud de França, 35 països diferents uneixen esforços per desenvolupar el reactor de fusió nuclear més important de la història. L’objectiu del projecte ITER, amb seu administrativa a Barcelona, és imitar la reacció nuclear de les estrelles per obtenir una font d’energia neta i il·limitada. Després de la projecció hi haurà un col·loqui amb representants de Fusion4Energy.
SEMBRANT L’AFICIÓ PEL CINEMA DOCUMENTAL
DocsBarcelona torna a obrir-se al públic més jove amb dues seccions. DOC-U, reservada per a la fornada universitària de documentalistes, és un espai d’exhibició per als estudiants dels Grau de Comunicació Audiovisual de les universitats catalanes i que enguany té com a universitat convidada l’escola ECAM de Madrid. Tindrà lloc a la sala CCCB Teatre i comptarà amb 11 curtmetratges que competiran pel Premi DOC-U, patrocinat per 16nou. Docs&Teens, les sessions pel públic adolescent que ja compten amb 3.100 inscrits, s’organitzaran enguany en col·laboració amb “Barcelona, ciutat refugi”. Estaran dedicades a visibilitzar la realitat que pateixen els refugiats arreu del món, amb la projecció d’Astral, Refugi Dresden, Sonita Una llar al món.
MERCAT DE REFERÈNCIA A LLATINOAMÈRICA
La indústria del cinema documental, en constant ebullició i amb Barcelona com a escola i mercat d’abast internacional, es trobarà a la capital catalana amb una intensa agenda.  Aquest mercat paral·lel al festival, de referència a Llatinoamèrica, acompanya els projectes en tota la fase de desenvolupament i producció, amb tallers per perfeccionar la presentació, amb panels per cercar finançament, amb rough cuts en la fase de supervisió i finalment amb el festival per arribar al públic. Enguany, 50 projectes optaran a trobar finançament als Speed Meetings, al Latin Pitch o a l’Interactive Pitch, activitats centrals de l’apartat d’Indústria del festival. Una selecció dels principals programadors de documental del món (PBS World Channel, HBO Europe, The Why Foundation o Women make movies, entre d’altres) es reuniran a DocsBarcelona amb la voluntat de fomentar la internacionalització de les nostres produccions. Enguany el mercat també compta amb el suport del Programa d’internalització de la cultura espanyola (PICE) d’Acción Cultural Española (AC/E).