Öleles (del 9 a l ’11 i del 15 AL 18 de gener 2015) Mercat de les Flors


Ramo.2 © Josep Aznar.

DEL 9 A L ’11 I DEL 15 AL 18 DE GENER 2015 SALA PB.
HORARI 20:30 H (DIUMENGE 18 H)
PREU 16€

L’ ESPECTACLE

Aquesta peça mostra el retrobament de dos vells amics després de quaranta anys de distanciament, tant físic com espiritual, després de tractar-se com a germans des de petits… Tots dos es retroben per solucionar un conflicte del passat, que els va distanciar, i ara es veuen obligats a confrontar-se amb els seus fantasmes per última vegada.
Segons paraules de l’autor Sandor Márái: “és estrany, però en hongarès, aquestes dues paraules, ölés i ölelés (matança i petó), s’assemblen i tenen la mateixa arrel…”

Perquè el temps no cura res perquè alguns actes són irreparables perquè l’home és un animal perquè la pèrdua de l’amat destrueix com un llamp perquè l’amor és l’origen perquè tota història s’escriu amb esperma i sang perquè l’ànima és l’última cosa a envellir perquè el desig ens empaita perquè el temps ho revela tot… …el millor i el pitjor.
Sándor Márai – L’ÚLTIMA TROBADA

“La força d’aquests dos intèrprets és també delicadesa (per trobar solucions al cos de l’adversari que fa de mur), enginy (per saber sorprendre a l’espectador amb efectes d’ingravidesa) i astúcia (per esquivar una i altra vegada el focus que podria aixafar- lo) i, així, aquest duel acaba sense perdedor.” Bàrbara Raubert Nonell – AVUI
“Al llarg d’ÖLELES el que es prioritza davant de tot és el petit detall. També cada una de les situacions expressades d’abraçada, lluita, desig o por es desenvolupa amb una detallada profusió de possibilitats gestuals. Obra, doncs, per gaudir com qui diu d’a prop, en primer pla.” Joaquím Noguero – LA VANGUARDIA
L’espectacle Ölelés es va estrenar el 2004 al desaparegut Espai de Dansa de la Generalitat, amb gran èxit de públic i de crítica. Avui dia s’ha convertit en un clàssic referent en la història de la dansa a Catalunya.
El Mercat de les Flors recupera la peça en motiu del seu desè aniversari, programant l’espectacle i explicant el projecte i la seva trajectòria.

Notes de l’espectacle

– Öleles ha estat representada a més de 25 països de tot el món, entre Europa, Àsia, Amèrica i Orient Mitjà, amb més de 22.000 espectadors .
– Premi Ciutat de Barcelona 2004 .

– Espectacle referent de la Cultura Espanyola 2006, per l’Agencia de Cooperación Internacional y el Ministerio de Asuntos Exteriores.

– L’any 2004 es va produir la pel·lícula “Coup de Grâce” , dirigida per Clara va Gool i produïda per Raül Perales – Alta Realitat. El curt va guanyar diversos premis, com el de Millor Curtmetratge de la Secció Noves Visions del Sitges 2011 Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya i el de Millor Curt d’Art del Festival de Cinema de Girona 2012 . També va quedar finalista nominat al premi pel Millor Curtmetratge en la V edició dels Premis Gaudí de l’Acadèmia del Cinema Català .

Activitats paral·leles

– Exposició Ölelés 10 Anys al Mercat de les Flors: material fotogràfic, cartells internacionals de l’espectacle, material de la pel·lícula, retalls de premsa i vídeos. Primer pis del Mercat. Oberta durant els dies de funció a partir de les 19:30h (diumenges a partir de les 17 h).

– Projecció del curtmetratge Coup de Grâce . Tots els dies de funció, del 9 al 18 de gener a les 19:30 h (diumenges a les 17 h). Sala SG. Nota: divendres 16 no hi haurà projecció

– Taller de l’Espectador: conferencia d’Ester Vendrell. Divendres 16 a les 19:30h. Sala SG. Confirmar assistència a tallerdelespectador@mercatflors.cat

– Conversa amb Jordi Cortés i Damian Muñoz després de l’espectacle. Divendres 16 de gener.

– Mitja Hora Abans. Artur Villalba, coreògraf, ballarí i professor, presentarà l’espectacle d’una manera amena i accessible. Activitat coordinada per BdDansa. Dissabte 17 de gener a les 20 h. Sala SG

SOBRE ELS CREATIUS

Jordi Cortés
Jordi Cortés. Format a l’Institut del Teatre de Barcelona. Intèrpret en companyies com Lanònima imperial, Mudances, Heightened Reality, DV8 Physical Theatre, Nigel Charnock… Com a coreògraf ha creat Prestidigitaccions , Lucky , Happy Hour , De Cara , Grand Ecart , Day Dreaming at Dusk , el duet Mat i, més recentment, les peces V.I.T.R.I.O.L, Black Out, In Heaven i Fòssil.
Pioner de la dansa integrada a Catalunya, amb forta vocació social d’integració. És el director artístic de la companyia i productora Alta Realitat i director a l’Associació Kiakahart.
“Els treballs de Cortés no giren mai la cara a la realitat; s’enfronten a ella amb la seva reflexió i empenta, i l’omplen de vital enteresa .” Joaquín Noguero – Por la Danza

Damián Muñoz
Crea amb la Virginia Garcia el 1996 la companyia de creació artística La Intrusa. Creen, dirigeixen i produeixen projectes escènics i audiovisuals. Els seus treballs s’han vist a més de 30 països. Han treballat per nombroses companyies nacionals i internacionals, com la Companyia Nacional de Noruega Carte Blanche.
Artista convidat al Movement Research (New York) SNDO o Dance Theater School, (Amsterdam). Combina la seva creació escènica amb col·laboracions teatrals, disseny, l’audiovisual i la publicitat. Ha rebut nombrosos premis tant per les seves creacions escèniques com audiovisuals.
“És el resultat madur d’un treball que vol acostar l’espectador a un altre nu, a l’interior, potser el més difícil de desvestir.” Roger Salas – El País

Fitxa artística (2004-2014)
Creació i interpretació Jordi Cortés i Damián Muñoz
Col·laboració artística María Muñoz
Música Collage
Il·luminació Javi Ulla
Espai escènic Jordi Cortés, Damián Muñoz i María de Frutos Veu Sílvia Pérez
Vestuari Antonio Belart
Modista Goretti Puente
Fotografia Josep Aznar
Producció Alta Realitat & Damián Muñoz
Producció executiva Raül Perales
Coproducció Endansa
Col·laboració L’animal a l’esquena, Fabrik Tanztage Potsdam, l’Estruch de Sabadell Companyia resident a L’Estruch de Sabadell
Amb el suport INAEM Ministeri de Cultura, Departament de Cultura del Govern Basc

Retalls de premsa

“La força d’aquests dos intèrprets és també delicadesa (per trobar solucions al cos de l’adversari que fa de mur), enginy (per saber sorprendre a l’espectador amb efectes d’ingravidesa) i astúcia (per esquivar una i altra vegada el focus que podria aixafar- lo) i, així, aquest duel acaba sense perdedor.” Bàrbara Raubert Nonell – AVUI
“Al llarg d’ÖLELES el que es prioritza davant de tot és el petit detall. També cada una de les situacions expressades d’abraçada, lluita, desig o por es desenvolupa amb una detallada profusió de possibilitats gestuals. Obra, doncs, per gaudir com qui diu d’a prop, en primer pla.” Joaquím Noguero – LA VANGUARDIA

“Ambos se sienten solos, su soledad atraviesa el corazón del espectador mediante un movimiento de qualitat, sobri, i elegant; el de Cortés, més cerebral i sinuós, el de Muñoz entranyable i dinàmic. Les energies d’ambdós ballarins forma una simfonia compenetrada, plena de contrastos. L’apassionant diàleg cos a cos passa de tendre a dèspota en un moment.” Carmen del Val – El País

“Dos cossos i una il·luminació sobre ells, en un espai escènic delimitat aèriament, dosificat per llampecs de llum, on el so no sempre està pautat, sinó que és la veu humana o el soroll de la màquina de reproducció la que marca el ritme intern. Dos cossos, un destí, un treball sòlid i reconeixible.” Carlos Gil – ARTEZ
”Des de la primera escena, la presència poderosíssima dels ballarins, que realitzen també una magnífica tasca actoral, atrapa l’atenció de l’espectador amb un treball ple de matisos, molt físic i, a la vegada, d’un fort plantejament intel·lectual.” Rosalía Gómez – La Rinconada

“Una delectació per als ulls i l’enteniment, una dansa pulcra i arriscada, sense concessions […] Bellesa i emoció a flor de pell.” Andrés Molinari – Ideal